چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۲
نشست «ساختار معنايي مثنوي معنوي» در مشهد

نشست بررسي کتاب «ساختار معنايي مثنوي معنوي» توسط مرکز پژوهشي ميراث مکتوب و همکاري قطب‌علمي فردوسي‌شناسي و گروه زبان وادبيات فارسي دانشگاه فردوسي برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، نشست بررسي کتاب «ساختار معنايي مثنوي معنوي» با حضور دکتر سيد سلمان صفوي (نويسنده كتاب)، مهوش‌السادات علوي (مترجم كتاب)، دکتر محمدرضا راشد محصل، دکتر اميد همداني و دکتر مريم صالحي‌نيا عصر روز چهارشنبه (4 آذرماه) ساعت 16 در تالار شهيد رجايي دانشکده ادبيات و علوم انساني دانشگاه فردوسي مشهد برگزار مي‌شود.

نگاهي به کتاب «ساختار معنايي مثنوي معنوي»

كتاب «ساختار معنايي مثنوي معنوي»؛ اثر دکتر سلمان صفوي به انگليسي است که توسط مهوش‌السادات علوي به فارسي ترجمه و با مقدمه پروفسور سيد حسين نصر به كوشش مرکز پژوهشي ميراث مکتوب منتشر شده و در بيست‌و‌دومين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران عرضه شد.

پرفسور سيدحسين نصر، استاد دانشگاه جرج واشنگتن در مقدمه کتاب «ساختار معنايي مثنوي معنوي» مي‌نويسد: کتاب حاضر رويدادي بزرگ درباره مطالعات ادبيات عرفاني به طور کلي و اثر مولانا به طور خاص است. آرتور آربري نيز مي‌گويد: ساختار مثنوي سروده‌اي پراکنده و آشفته است و شيمل معتقد است كه مثنوي هيچ ساختاري ندارد.

نويسنده كتاب معتقد است كه تاکنون تقريباً همگي محققان شرقي و غربي مثنوي مولوي بر اين باور بودند که مثنوي فاقد ساختار، نظم و سيستم است و مطالب آن مجموعه نامربوطي از حکايت‌هاي قرآني، قصه‌هاي عاميانه و مطالب عرفاني است.

اما دکتر سلمان صفوي نويسنده کتاب با تأکيد بر خلاقيت مولانا و بينش باطني او و مباني عرفاني نظري، ديدگاه عدم ساختار در مثنوي را مردود مي‌شمارد و با روش هرمنوتيکي و ساختارشناسي و با تطبيق دو اصل نقد ادبي پارالليسم و انعکاس متقاطع بر مثنوي و با رويکردي کل‌نگر به متن، پس از هفتصد سال ساختار بديع، پيوسته و منسجم مثنوي را اثبات و کشف مي‌کند و با شانزده دياگرام نشان مي‌دهد و مطالب جديدي را بر اساس اين روش از مثنوي استخراج مي‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط