جمعه ۱۵ آبان ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۶
«معماي بازگشت» به سرزميني تحت سلطه ديكتاتور

رمان «معماي بازگشت» كه در سال جديد ادبي فرانسه با اقبال عمومي روبه رو شده بود، پس از كسب جايزه مديسي 2009 بار ديگر در كانون توجه قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، اين رمان روايت تبعيد پدر «دني لافرير» نويسنده اثر از هائيتي است كه به دست «پاپا داك» پدر «ژان-كلود دواليه» ديكتاتور هائيتي صورت گرفت. لافرير، نويسنده رمان كه خود نيز قرباني نسل بعد ديكتاتوري در هائيتي بود و مجبور به ترك هائيتي به سوي كبك كانادا شد، درباره حكومت هائيتي مي‌گويد: «تنها الطافي كه از سوي اين دو دواليه پدر و پس نصيب ما نويسندگان هائيتي شد، زنداني نكردن ما در هائيتي بود».
 
اما از نظر شارل دانتزيگ مدير نشر «گراسه» كه ناشر اين اثر است، لافرير نويسنده‌اي است كه به ساختار و روحيه جستجو‌گري در قصه، بسيار اهميت مي‌دهد. اما اين به معناي آن نيست كه لافرير در اثر خود تنها به دنبال خودنمايي ادبي باشد، بلكه او از هوش سرشاري براي ارائه فرم‌هاي جذاب در قصه برخوردار است.
 
آلن ژويانده، مسئول بخش همكاري‌هاي فرهنگي كشورهاي فرانسه‌زبان، ضمن ابراز شادي از اعلام برنده جايزه ادبي مديسي و تبريك به دني لافرير، ادبيات فرانسه را ادبياتي فراگير در سراسر جهان ناميد. 

جايزه رمان غيرفرانسوي مديسي نيز به ديو ايگرز 39 ساله، و رمان او به نام «بزرگ» تعلق گرفت. اين رمان درباره كودكي سوداني است كه سعي در فرار از ميان نظاميان مسلح در خارطوم داشت و پس از ده سال اسارت در كمپ پناهندگان، ويزاي سفر به ايالات متحده آمريكا را كسب كرد ولي در آنجا با گونه جديدي از خشونت و نژادپرستي مواجه ‌شد. 

به نظر كريستين ژوردي، قصه پرداز، اثر داستاني ديو ايگرز همواره در ميان خشونت رايج در نيويورك و تراژدي زندگي در سودان در آمد و شد است و روايتي واقعي و قابل فهم از خشونت و تبعيض ارائه مي‌دهد.

فصل اعلام جوايز ادبي در فرانسه دوشنبه هفته آينده با اعلام برنده جايزه فمينا دنبال مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها