یکشنبه ۳ آبان ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۲
«اخلاق حقوق بشر» و حفظ كرامت انساني

مدير مسوول انتشارات نگاه معاصر از آماده چاپ بودن كتاب ديگري از مجموعه «بينش معنوي» با عنوان «اخلاق حقوق بشر» خبر داد و گفت: كرامت و ارزش انسان حفظ نمي‌شود مگر آن كه حداقلي از نيازهاي اساسي او تأمين شود.\

اكبر قنبري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: به باور «آرش نراقي» مولف اين اثر، حرمت نهادن به حقوق بشر دست كم مبتني بر چند پيش‌فرض مهم است، نخست آن كه از منظر اخلاقي، انسان و كرامت وي مهم است.

وي ادامه داد: نكته دوم آن كه كرامت و ارزش انسان حفظ نمي‌شود مگر آن كه حداقلي از نيازهاي اساسي او تأمين شود. به عنوان مثال نياز به خوراك و نيز حداقلي به پوشاك و سرپناه، از نيازهاي اساسي انسانند كه براي حفظ كرامت وي مهم و ضروري‌اند.

قنبري افزود: تأمين اين نيازها را بايد از منظر اخلاقي نيز مهم و ضروري به شمار آورد.‌ مسأله سومي كه نگارنده اين اثر درباره حرمت نهادن به حقوق بشر مطرح مي‌كند، موضوع يكسان بودن موضوع نيازهاي اساسي انسان با حقوق بشر است.

مدير مسوول انتشارات نگاه معاصر به آخرين نكته در باب احترام به حقوق بشر اشاره كرد و گفت: حق انسان تأمين نمي‌شود، مگر آن كه احقاق آن حق تضمين شده باشد. اين كتاب در قالب مقدمه و مقالاتي از نويسنده اثر درباره موضوعاتي درباره حقوق بشر است.

وي به برخي از اين موضوعات اشاره كرد و گفت: «تكريم انسان، تضمين حقوق بشر»، «حقوق بشر و مسأله نسبيت‌گرايي فرهنگي»، «مباني اخلاقي حق دخالت بشردوستانه و گفت‌وگويي درباره آن» و «ليبراليسم، فردگرايي يا خويشتن‌مداري» برخي از موضوعات اين اثرند.
قنبري افزود: نويسنده اين كتاب كه در يكي از دانشگاه‌هاي آمريكا مشغول تدريس است،‌ موضوعي مهم و چالش‌برانگيز را در قالب مقاله‌اي با عنوان «آيا نان و امنيت بر آزادي مقدم است» بررسي كرده است كه به عمق و جذابيت اين اثر مي‌افزايد.

وي در پايان گفت: كتاب «اخلاق حقوق بشر» مجوز نشر را دريافت كرده است و تا پايان اين ماه در شمارگان 2000 نسخه و بهاي 37000 ريال وارد بازار نشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط