چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۵
مقاله‌نامه امام رضا(ع) منتشر شد

چاپ اول كتاب «مقاله‌نامه امام رضا(ع)» (جلد اول) به كوشش طاهره مهاجرزاده از سوي سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي منتشر و روانه بازار نشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر، حاوي اطلاعات جامع كتاب‌شناختي، مطالب و مقالات فارسي است كه براي تهيه فهرست جامع و مرجعي از انبوه مقالات در نشريات ادواري درباره شخصيت ثامن‌الحجج علي‌بن موسي‌الرضا(ع) و استفاده محققان و پژوهشگران تدوين شده است.

بر اساس مطالب كتاب، عصر اطلاعات و فراواني روز افزون آن، مجموعه گسترده‌اي از مطالب خواندني را فراهم ساخته است و ضرورت دستيابي به مقالات مورد نياز، سبب استفاده از روش‌هاي مختلف شده است. امروزه گرچه رايانه و شبكه‌هاي پيشرفته ارتباطي در خدمت اطلاع‌رساني قرار گرفته، اما هنوز برخي شيوه‌هاي متعارف اطلاع‌رساني نزد اهل تحقيق از اعتبار شاياني برخوردار است. به همين سبب، كتابخانه‌ها و موسسات عرضه كننده خدمات فرهنگي، بخشي از فعاليت خود را به تنظيم و تدوين انواع منابع مرجع اختصاص مي‌دهند. در اين ميان، فهرست‌ها و مقاله‌نامه‌هاي موضوعي و تخصصي، در تسريع و تكميل پژوهش‌هاي علمي از جايگاه ويژه‌اي برخوردارند، به طوري كه اهل فن، فهرست‌ها را «كليد فرهنگ» تعريف كرده‌اند.

آرشيو مطبوعات سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي، يكي از غني‌ترين آرشيوهاي كشور است و به دليل غنا و قدمت خود از ديرباز مورد توجه اهالي انديشه و فرهنگ بوده است. در اين آرشيو، گنجينه‌اي از نخستين نشريات كشور تا نشريات منتشره در روزگار ما فراهم آمده است و از اين روي مرجعي شايان توجه براي جستارهاي فرهنگي در حوزه نشريات ايراني ـ اسلامي به شمار مي‌رود.

رئيس سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي، در بخشي از «سخن ناشر» كتاب مي‌نويسد: «تعلق اين گنجينه به آستان قدس و ملكوتي حضرت عالم آل محمد(ع) موجب شد پژوهشگران سازمان طرحي با عنوان مقاله‌نامه‌اي بر اساس منابع سازمان، درباره شخصيت عظيم و آسماني حضرت شمس‌الشموس(ع) تدوين و اجرا نمايند كه حاصل آن اينك به حول و قوه الهي در اختيار پژوهندگان قرار گرفته است.»

در اين مجموعه مطالب درج شده در نشريات ادواري (مقاله، گزارش‌ها، اشعار و متون ادبي) با موضوع امام رضا(ع) و حرم مطهر معرفي شده است. اين فهرست حاوي اطلاعات كتاب شناختي مطالب و مقالات فارسي(به استثناي پنج جلد مجموعه آثار كنگره جهاني امام رضا"ع" به زبان عربي) است. 

در تدوين اين مقاله‌نامه تمام نشريات موردنظر در آرشيو مطبوعات بررسي شده‌اند كه نتيجه نهايي آن شناسايي و بازيابي بيش از 7000 مطلب از 925 عنوان نشريه، شامل 245 هزار شماره روزنامه، مجله و سالنامه بود. در اين ميان نشرياتي كه داراي سابقه طولاني در انتشارند نيز از اين قاعده مستثني نبوده و تمامي شماره‌هاي موجود آنها بررسي شده‌اند.

روش تنظيم اين مقاله‌نامه، موضوعي است؛ به اين ترتيب كه مطالب، ذيل يك موضوع اصلي(سرفصل) و توصيف‌گر(عبارتي كه به عنوان موضوع انتخاب شده است) بر اساس الفبايي عنوان مقاله، قرار گرفته و ماخذشناسي هر مقاله، در كنار آن ارايه شده است. موضوع انتخاب شده بيشتر بيانگر موضوع غالب در مقاله است. البته برخي مطالب به خاطر تناسب با بيش از يك موضوع، تكرار شده‌اند.

مقاله‌نامه امام رضا(ع) در دو جلد تنظيم شده است. جلد نخست دربر گيرنده موضوعات زندگي‌نامه، فضايل و مناقب، سخنان و فرمايشات، كرامات، آثار منسوب، امام رضا(ع) در آينه ادبيات، امام رضا(ع) در آينه هنر و جنبه‌هاي متفرقه و جلد دوم شامل مقالات مربوط به حرم مطهر، زيارت، فهرست منابع و مآخذ، پيوست گزيده اخبار، فهرست الفبايي نشريات ادواري بررسي شده و نمايه نام پديدآورندگان است.

چاپ اول كتاب «مقاله‌نامه امام رضا(ع)» در شمارگان 500 نسخه، 477 صفحه و بهاي 71000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط