چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۱
نوقلمان و مشكلات انتشار کتاب از زبان زنوزی جلالی

عدم كارشناسي آثار نوقلمان قبل از چاپ، صرف هزينه‌هاي هنگفت برای چاپ كتاب و مشكلات توزيع، از جمله معضلاتي است كه فيروز زنوزي جلالي، عضو انجمن قلم ايران،‌ با اشاره به اهميت طرح انتشار آثار نوقلمان در انجمن قلم ايران، درباره آنها سخن گفت.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، زنوزي‌جلالي با بيان توضيحاتي درباره طرح آثار نوقلمان و پيشكسوتان انجمن قلم ايران كه هم‌ اكنون توسط اعضاي هيات مديره انجمن قلم و دبيران اين طرح در حال پي‌گيري است، گفت: طرح انتشار آثار پيشكسوتان و نوقلمان كه قرار است تا پايان سال جاري سامان يابد، از رويكردهاي بسيار با ارزش انجمن قلم است.
 
وي افزود: براساس اين طرح، آثاري از 40 پيشكسوت كه توسط خودشان گزينش شده، به چاپ مي رسد. اين آثار قرار است 1000صفحه‌اي باشند كه يا در يك جلد و يا در چند مجلد منتشر مي‌شوند. هم اكنون نيز چند جلد كتاب از پيشكسوتان به چاپ رسيده و چند جلد نيز در حال انتشار است. 

خالق«قاعده بازي»، همچنين با اشاره به مشكلات چاپ آثار توسط نوقلمان و مزيت‌هاي طرح انتشار آثار نوقلمان در انجمن قلم اين گونه توضيح داد: متاسفانه برخي ناشران يا آثار نوقلمان را چاپ نمي‌كنند و يا كارهاي بدون ارزش را با صرف هزينه‌هاي گزاف منتشر مي‌كنند. 

وي افزود: البته برخي هم كه آثار خوبي ارايه مي‌دهند، هزينه‌هاي كلاني متقبل مي‌شوند و مشكلات ديگري چون توزيع و كسب درآمد را درباره كتابشان دارند. 

برگزيده اولين دوره جايزه ادبي جلال ‌آل‌احمد، كارشناسي آثار نوقلمان توسط نويسندگان حرفه‌اي و پرداخت حق‌الزحمه و ايجاد موقعيت‌هاي اميدوارانه‌تر در انتشار اين آثار را از وجوه مثبت و نقاط قوت طرح انجمن قلم برشمرد و افزود: در انجمن قلم آثاري از قبيل شعر و داستان نوقلم كارشناسي مي‌شود كه در اين رابطه ما شرايط نسبي و معقول را رعايت مي‌كنيم و در صدد هستيم كه آثاري كه حد معقولي از ابتكار، جديت و تكنيك را در خود دارند، گزينش كنيم. اين در حالي است كه بعد از چاپ كتاب، حق‌الزحمه و حق تاليف نيز به صاحبان آثار تعلق مي‌گيرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها