شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۰
کتابشناسی شهید حجت‌الاسلام مهدی شاه‌آبادی

ششم اردیبهشت، بیست و پنجمین سالروز شهادت حجت‌الاسلام مهدی شاه‌آبادی (1309 ـ 1363) است. وی روز پنجم اردیبهشت سال 1363 راهی جبهه‌هاي دفاع مقدس و جزایر مجنون شد و غروب روز بعد، بر اثر اصابت ترکش گلوله توپ ارتش متجاوز صدام به شهادت رسید. "ایبنا" مروری دارد بر آثاري که تاکنون درباره این شهید منتشر شده‌‌اند./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مهدی شاه‌آبادی سال 1309 در قم به دنیا آمد. در سال 1323 برای ادامه تحصیل در علوم دینی به دبیرستان مروی تهران رفت و 18 ساله بود كه به لباس روحانیت ملبس شد.

وی چند روز پس از كودتای 28 مرداد 1332 دستگیر و پس از مدتی آزاد شد. در سال 1334 یعنی در سن 25 سالگی، دوره سطح را به اتمام رساند و در تحصیل خارج فقه و اصول از محضر آیت‌الله بروجردی(ره)، امام خمینی (ره) و نیز آیت‌الله گلپایگانی (ره) و آیت‌الله حاج شیخ محمدعلی اراكی (ره) بهره‌مند شد.

ساواك در طول سال‌هاي 1352 تا 1357 هفت بار حجت‌الاسلام شاه‌آبادی را دستگیر، زندانی و تبعید كرد. با به اوج رسیدن انقلاب و تصمیم حضرت امام خمینی(ره) براي بازگشت به وطن، شهید شاه‌آبادی همراه استاد شهید مرتضی مطهری و شهید آیت‌الله بهشتی در كمیته استقبال امام نقش فعالي داشت. 

در 21 بهمن 1357 كه حضرت امام (ره ) فرمان تاریخی لغو حكومت نظامی را صادر فرمود، در كنار شهید مطهری ماموریت ابلاغ این پیام را به تمامی اماكن و مراكز داشت. با پیروزی انقلاب اسلامي، مسوولیت نظارت بر كمیته‌های انقلاب شمیرانات و اطراف آن به عهده وي گذاشته شد.

حجت‌الاسلام مهدی شاه‌آبادی در سال 1359 به نمايندگي از طرف مردم تهران به مجلس شورای اسلامی راه یافت. آخرین مسوولیت وی نمایندگی دوره دوم مجلس شورای اسلامی بود.

حجت‌الاسلام مهدی شاه‌آبادی روز پنجم اردیبهشت 1363 راهی جبهه‌هاي دفاع مقدس و جزایر مجنون شد و در غروب پنج‌شنبه ششم اردیبهشت، بر اثر اصابت ترکش گلوله توپ ارتش متجاوز صدام به شهادت رسید.

مهم‌ترین کتاب‌هایی که تاکنون درباره شهید حجت‌الاسلام مهدی شاه‌آبادی منتشر شده‌اند، عبارتند از:
ـ تبارنامه خونین / ستاد برگزاری مراسم روز روحانیت و جنگ تحمیلی/ 1366.
ـ استادزاده‏ / حوزه علمیه شهید شاه آبادی / 1365.
ـ مهمان پدر / نادره عزیزی نیک / نادره عزیزی نیک / 1381.
ـ شهید حجت‌الاسلام و المسلمین حاج شیخ مهدی شاه‌آبادی / مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات / 1382.
ـ زندگی و مبارزات حجت‏الاسلام و المسلمین شهید مهدی شاه آبادی / عبدالکاظم مجتبی‌زاده‏ / مرکز اسناد انقلاب اسلامی / 1384.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها