پنجشنبه ۶ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۵
فلسطین ،فاتح جایزه « آسترید لیندگرين»

یک موسسه آموزشی فلسطینی جایزه جهانی « آسترید لیندگرين» از بزرگ‌ترین و معتبرترین جایزه‌های کتاب کودک سراسر جهان را به خود اختصاص داد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از شین‌هوا، موسسه «تامر» که یک سازمان آموزشی غیرانتفاعی منطقه فلسطین است و به مسايلی مانند حقوق کودکان در بخش آموزش، هویت‌شناسی و دسترسی به اطلاعات روز دنیا توجه فراوانی دارد، جايزه معتبر «آستريد ليندگرين» سوئد را از آن خود كرد.

سخنگوی هیات داوری در این زمینه در کنفرانسی خبری كه در «ویمبری» محل زندگی «آسترید لیندگرين» نویسنده محبوب کتاب‌های کودکان تشكيل شده بود، گفت: این موسسه فلسطيني یکی از حامیان ایجاد شرایطی مناسب برای مطالعه در نوار غزه بوده است.

این موسسه دو دهه است که با پشتکار و تلاش ،جسارت و بی‌پروایی و ابتکار و تدبیر، کودکان فلسطینی و جوانان این منطقه را به سمت مطالعه و کتابخوانی سوق داده و آنها را به خلاقیت فرامي‌خواند و حتی در شرایط بسیار سخت حمله‌هاي دولت صهيونيستي از پای ننشسته و رسالت خود را برای ترویج فرهنگ مطالعه بین مردم مظلوم این منطقه انجام داده است.

این موسسه در سال 1989 در پاسخ به نیاز طبیعی و ضروری مردم فلسطین تاسیس شد و از آن زمان تاکنون با هدف آشنا كردن کودکان، نوجوانان و جوانان با کتاب‌های مناسب، ترویج فرهنگ مطالعه و توسعه آموزش و تحصیلات کودکان فعال بوده است.

این جایزه به مبلغ 5 میلیون کرونر معادل 600 هزار دلار آمریکا، در سال 2002 توسط دولت سوئد برای سپاس از «آستريد لیندگرين» نویسنده سوئدی که توانست با خلق چهره‌ محبوبي چون «پي‌پي جوراب بلنده» در جهان ماندگار شود، پایه‌گذاری شده است.

لیندگرين متولد نوامبر 1907 حدود 50 اثر ادبی در زمینه ادبیات کودک نوشت. وی همچنین 40 نمایشنامه و تعدادی رمان از خود به جا گذاشت كه الهام‌بخش فیلم‌ها، سریال‌ها و تئاترهاي متعددي شدند.

آثار اين نويسنده سوئدي به 53 زبان دنیا ترجمه شده و بیش از 130 میلیون نسخه فروش داشته است. از این رو آثار وی را پرتیراژترین آثار ادبی سوئد در قرن بیستم می‌دانند.

کتاب «پی پی جوراب بلنده» که داستان دختربچه ای با جوراب های بلندو تا به تا، موهایی بافته و صورتی کک مکی را نقل می‌کند، تاکنون موفق شده نسل کودکان سراسر جهان را به سوی خود بکشاند.

جایزه امسال «آسترید لیندگرين» توسط همسر ولیعهد سوئد در مراسمی در استکهلم، در دوم ژوئن(12 خردادماه) به اين موسسه فلسطيني اهدا خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها