چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۲
«زاغه‌نشين ميليونر» چگونه به گلدن گلاب آمد؟

فيلم «زاغه‌نشين ميليونر»، اقتباسي از كتاب «پرسش و پاسخ » نويسنده‌اي هندي است كه توانست هم جايزه بهترين فيلمنامه و هم جايزه بهترين فيلم سال را در جوايز گلدن گلاب از آن خود كند./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ‌به نقل از «تايمز»، رمان «پرسش و پاسخ» سال 2005 به قلم «ويكاس سواروپ» در 318 صفحه نوشته شده و با اقتباسي كه «سايمن بيوفري» تحت عنوان «زاغه‌نشين ميليونر» از آن گرفت، توانست جايزه بهترين فيلم و فيلمنامه گلدن‌گلاب را با عنوان  از آن خود كند.
 
«رام محمد توماس» پسر 18 ساله‌اي است كه در يك مسابقه راديويي به همه 12 سوال، پاسخ درست مي‌دهد و يك بيليون روپيه برنده مي‌شود؛ اما اين تازه آغاز ماجراست، چون كسي باور نمي كند كه او توانسته باشد به همه سوال‌هاي مسابقه پاسخ بدهد. 

جايزه او چيست؟ پليس «رام» را دستگير مي‌كند، با اين ادله كه  نمي‌تواند باور كند يك نوجوان زاغه‌نشين كه هرگز هم به مدرسه نرفته است بتواند استادانه به همه سوال‌ها پاسخ درست بدهد. 

تهيه‌كننده اين برنامه راديويي هم يك بيليون روپيه (23 ميليون دلار) ندارد تا بتواند جايزه برنده را بدهد؛ اما به حد كافي پول براي رشوه دادن به پليس محلي دارد... 

در بقيه رمان «رام» تلاش مي‌كند نشان دهد چگونه يك پيشخدمت 18 ساله مي‌تواند در طول زندگي‌اش به گونه مصداقي با اين سوال‌ها برخورده و پاسخ آن‌ها را دريافته باشد. براي مثال، كشيش مهرباني كه نام سه گانه هندو، اسلامي، مسيحي را در هنگام غسل تعميد براي رام انتخاب كرده و به او زبان  را انگليسي آموخته ، نخستين آموزش‌ها درباره صليب و دين مسيح را نيز به او داده است و در دوره‌اي كه «رام» به عنوان پيشخدمت براي هنرپيشه نام‌آور باليوود كار مي‌كرده، توانسته اطلاعاتي درباره زندگي او به دست آورد كه اينك پاسخ اصلي سوال اوست. در دوره‌اي كه به عنوان راهنماي محلي براي تورهاي «تاج محل» كار مي‌كرد هم، آنقدر از آن محل اطلاعات به دست آورده بود كه بتواند پاسخ يك سوال ديگر را بدهد. 

«سواروپ»، نويسنده كتاب، از همه اين شرايط استفاده كرده تا زندگي طبقات پايين هند را نشان دهد؛ پسري كه در زاغه زندگي مي‌كند و در عين حال، با همه تجمل زندگي سرمايه‌داري هم روبه‌رو مي‌شود، با انواع مصيبت‌هاي زندگي خود هم روبه‌روست: بچه‌اي از بيماري مي‌ميرد، چون خانواده‌اش توان پرداخت هزينه درمان او را ندارد. 

نويسنده كتاب كه خود ديپلمات است، بدون توجه به رشد اقتصادي هند در سال‌هاي اخير سعي مي كند نشان دهد كه برخلاف همه زرق و برق موجود در بمبئي، همچنان آدم‌هاي زيادي در فقر كامل زندگي مي‌كنند و در سايه آسمان‌خراش‌هاي مجلل گم شده‌اند. 

«زاغه‌نشين ميليونر» علاوه بر اين، جايزه گلدن گلاب بهترين كارگرداني و بهترين موسيقي فيلم را نيز از آن خود كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها