شنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۹
«مفاتيح‌الاسرار و مصابيح‌الابرار» نقد و بررسي مي‌شود

كتاب «مفاتيح‌الاسرار و مصابيح‌الابرار» (تفسير شهرستاني) در شصت‌ونهمين نشست مركز پژوهشي ميراث مكتوب با حضور مصحح اثر و جمعي از نسخه‌پژوهان نقد و بررسي مي‌شود.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به نقل از روابط عمومي مركز ميراث مكتوب، اين نشست با حضور «محمدعلي ايازي»، «محمدعلي مهدوي‌راد» و «محمدعلي آذرشب» (مصحح اثر) عصر روز دوشنبه 2 دي‌ماه برگزار مي‌شود.

«مفاتيح‌‌الاسرار و مصابيح‌‌الابرار» در دو جلد، به قلم امام‌ محمدبن‌ عبدالكريم‌ شهرستاني‌ تاليف شده و  تصحيح‌ آن بر عهده محمدعلي‌ آذرشب‌ بوده است و تفسير مفاتيح‌الاسرار و مصابيح‌الانوار بر مقدمه‌اي ارزشمند در علوم قرآني و شامل تفسير سوره حمد و بقره اشتمال دارد.

اين اثر با وجودي كه تنها تفسير سوره حمد و بقره را در خود دارد، اما انديشه‌هاي ژرف شهرستاني پيرامون قرآن و تفسير آن را در بر دارد و از روي نسخه منحصر به فردي از نفايس نسخه‌هاي كتابخانه مجلس شوراي اسلامي تصحيح شده است.

امام‌ محمدبن‌ عبدالكريم‌ شهرستاني‌ (در گذشته‌ به‌ سال‌ 548 ه.ق) يكي‌ از دانشمندان‌ بزرگ‌ سده‌ ششم‌ است‌. او در خراسان‌ زاده‌ شد و در مدارس‌ نظاميه‌ و مراكز علمي‌ روزگار خويش‌ به‌ عنوان‌ دانشمندي‌ آگاه‌ به‌ مذاهب‌ و انديشه‌هاي‌ گوناگون‌ و نيز منتقدي‌ توانا در عرصه‌ ديدگاه‌هاي‌ اعتقادي‌ شناخته‌ مي‌شد و در عين‌ حال‌ مفسري‌ آشنا با رمز و راز آيات‌ الهي‌ به‌ شمار مي‌رفت‌. از جمله‌ آثار او مي‌توان‌ به‌ «الملل‌ و النحل»، و «نهايه‌ الاءقدام‌ في‌ علم‌ الكلام»‌، و «المصارعه‌» و «مفاتيح‌الاسرار» اشاره‌ كرد. 

نشست پيشين مركز پژوهشي ميراث مكتوب به نقد، بررسي و رونمايي كتاب «شجره‌الملوك، تاريخ منظوم سيستان» اختصاص داشت كه با حضور احسان اشرافي، جواد سيستاني و دكتر منصور صفت‌گل برگزار شد.

نشست تخصصي شصت‌و‌هشتم مركز پژوهشي ميراث مكتوب عصر روز دوشنبه 2 دي‌ماه ساعت 16 تا 18 در خيابان انقلاب، بين خيابان دانشگاه و ابوريحان، رو‌به‌روی سينما سپيده، ساختمان فروردين، شماره 1304، طبقه دوم، واحد 9 برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط