یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
نمایشگاه مجازی کتاب ضعف‌های موجود در سیستم توزیع را جبران می‌کند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجید نصیرایی اظهار کرد: نمایشگاه مجازی کتاب حرکت و ایده خوبی است و تا حدودی می‌تواند برخی از ضعف‌های موجود در این حوزه مثل سیستم توزیع و دسترسی مردم به تازه‌های نشر را جبران کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‎وگو با روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، با بیان اینکه یکی از اشکالات همیشگی در بحث کتاب عدم چرخه توزیع مناسب کتاب‌‌ها است، گفت: کتاب‌هایی که تولید می‌شود خیلی خوب به دست مخاطبان نمی‌رسد و مردم در سطح کشور از انتشار تازه‌های نشر، چگونگی خریداری و راه‌های دسترسی به آن اطلاع زیادی ندارند و این موضوع زخم کهنه‌ای در حوزه کتاب و کتابخوانی است.
 
وی ادامه داد: توزیع کتاب همواره یکی از موضوعات جدی و بحث‌های مهم بخش کتاب به شمار می‌آید، با توجه به اوضاع و احوالی که به دنبال کرونا رخ داد و خیلی از دسترسی‌های حضوری و میدانی به کتابفروشی‌ها را به حداقل رساند اگر خلاقیتی به خرج داده شود و در فضای مجازی زمینه دسترسی به کتاب مهیا شود خیلی خوب است.
 
او با بیان اینکه اگر نمایشگاه مجازی کتاب تهران زمینه‌ای فراهم کند که هم تولیدکنندگان، هم ناشر و هم مخاطبان کتاب بتوانند در یک محیط مطمئن و مناسب به راحتی کتاب خریداری کنند قطعا کار خوب و خلاقیت رو به جلویی است، عنوان کرد: این نمایشگاه می‌تواند فرصتی ایجاد کند که بخشی از این عقب‌ماندگی‌ها در حوزه توزیع کتاب در کشور برطرف شود؛ این کار برای ناشران خوب است که با کمترین هزینه بتوانند به همه نقاط کشور خدمات ارائه دهند و مردم نیز از تازه‌های نشر بهره‌مند شوند.
 
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با طرح این موضوع که باید محیطی امن با دسترسی آسان برای مخاطبان فراهم کرد، یادآور شد: نمایشگاه مجازی کتاب حرکت و ایده خوبی است و تا حدودی می‌تواند برخی از ضعف‌های موجود در این حوزه را جبران کند.
 
وی با اشاره به استقبال خانواد‌ه‌ها از کتاب در دوران کرونا توضیح داد: اگرچه خیلی‌ها عادت به این موضوع نداشتند اما بسیاری از خانواده‌ها در این مدت به دلیل شرایط قرنطینه در منزل ماندند و نمایشگاه مجازی کتاب یک فرصت فوق‌العاده است تا ناشران متناسب با گرو‌ه‌های سنی مختلف کتاب تولید کنند و در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد.
 
به گفته وی، کرونا موجب شد حتی خیلی از کارهای معمولی هم در فضای وب و بستر اینترنت انجام شود؛ اگرچه افراد در گذشته خریدهای خود را به صورت حضوری انجام می‌دادند اما اکنون فرد به صورت آنلاین همه خریدهایش را انجام می‌دهد و به‌نظرمن کتاب نیز این ظرفیت را دارد که از طریق فضای مجازی خریداری شود.
 
مجید نصیرایی در پایان صحبت‌های گفت: با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران از یکسو می‌توان نیاز جامعه در خریداری کتاب‌های جدید را برآورده کرد و از سوی دیگر هه مجموعه کسب و کارهایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند نیز می‌توانند از مزایا و فرصت‌های بسیار خوب آن بهره‌مند شوند.
 
نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول تا ششم  بهمن ماه برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها