سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹
فرمانده‌های عراقی به جنایت خود در عملیات کربلای 4 اعتراف کردند/ همه عراقی‌ها دشمن نبودند/کتاب پوتین قرمزها در پویش کتاب قهرمان مورد بحث است

یک نویسنده در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: پوتین افسران عراقی قرمزرنگ بود و رنگ متفاوت از سربازان عراقی داشت. با شناسایی افسران اطلاعات موردنیازمان را از آنها می‌گرفتیم. جایگاه افسران و سربازان در میزان اطلاعات آنها تأثیر داشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، مرتضی بشیری نویسنده و رزمنده کشورمان در خصوص کتاب پوتین قرمزها گفت: بخشی از مجموعه یادداشت‌هایم و خاطراتم که بیش از 700 صفحه بود را استخراج کردم و انتشارات سوره مهر دادم. فاطمه بهبودی تدوین این کتاب را بر عهده گرفتند. این کتاب اشاره‌ای به سال 1365 تا پایان جنگ دارد. این کتاب مجموعه‌ای از خاطرات من با فرد فرد افراد در دوران دفاع مقدس است. در کتاب پوتین قرمزها به این موضوع تأکید شده است که همه عراقی‌ها دشمن نبودند. بسیاری از آن‌ها به عمد اسیر شدند تا با جمهوری اسلامی ایران نجنگند. آنها به واسطه مخالفت با صدام یا موافقت با ما تمایل به جنگ نداشتند. گروهی از آنها هم به واسطه ترس از جنگ گزینه اسارت را انتخاب می‌کردند. 

بشیری اظهار داشت: بعد از بازجویی، اسرایی که اطلاعات مفید  داشتند را در کمپ نگه می‌داشتیم. کتاب پوتین قرمزها خاطرات من با برخی از افسران عراقی است. پوتین افسران عراقی قرمزرنگ بود و رنگ متفاوت از سربازان عراقی داشت. با شناسایی افسران اطلاعات موردنیازمان را از آن‌ها می‌گرفتیم. جایگاه افسران و سربازان در میزان اطلاعات آن‌ها تأثیر داشت. 

وی افزود: در عملیات کربلای 8 به دنبال فرمانده توپخانه عراقی‌ها بودیم. نام او سرهنگ رعد محمدعلی بود. از پرسنل توپخانه نام او را جویا شده بودیم. در زمان شناسایی به یک سرباز سر تراشیده، زرنگ چشم درشت رسیدیم که برای یافتن رعد محمدعلی اعلام کمک کرد. در زمان جستجو  با سرباز دیگری مواجه شدیم که برای ما شکلک در می‌آورد. از کار او دلخور شدم و او را فراخواندم. دلیل شکلک او را جویا شدم که با خنده گفت همین سربازی که به شما کمک می‌کند، سرهنگ رعد محمدعلی است. سرهنگ محمدعلی ما را سر کار گذاشته بود. 

این نویسنده در خصوص عملیات کربلای 4 گفت: نخلستان آبادان مقر اطلاعاتی ما در عملیات کربلای 4 بود. در آن زمان زمزمه شد که اطلاعات عملیات ما لو رفته است. هواپیماهای عراقی هم به نخلستان حمله کردند. در همان منطقه من جانباز شدم. نمی‌دانم به چه دلیل عملیات را ادامه دادیم و زمانی که نیروهای ما به آن‌سوی رفتند، قوای نیروی محسوس در آنجا منتظر نیروهای ما بودند. سرهنگ جیش علی فرمانده یگان عراقی‌ها بود. در سال 1396 اسرای سابق که الان امرای ارتش هستند، اعتراف کردند که این جنایت را در حق شهدای غواص ما کردند. 
لازم به ذکر است که کتاب پوتین قرمزها در پویش کتاب قهرمان مورد بحث است و این پویش منجر به کتاب خوانی شده است. 

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، مهدی واعظی، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها