یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
آموزش مفاهیم قصه‌های شاهنامه در مدارس مشهد ادامه می‌یابد

معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد از آغاز اجرای مرحله دوم آموزش مفاهیم قصه‌های شاهنامه در مدارس مشهد در سال تحصیلی جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، نرگس شالچیان در تشریح جزییات این طرح در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۹۹ اظهار کرد: پس از موفقیت در مرحله آزمایشی سال تحصیلی گذشته و استقبال آموزگاران، دانش آموزان و خانواده‌ها، امسال نیز براساس تفاهم‌نامه‌ای مشترک میان شهردار و مدیر کل آموزش و پرورش خراسان‌رضوی، طرح آموزش مفاهیم شاهنامه به درخواست معاونت آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش در قالب «بسته تحولی طرح وزارتی مدرسه خوانا» در ۳۲۰ مدرسه ابتدایی دوره دوم به مرحله اجرا درمی ‌آید.

وی افزود: تهیه محتوای ویژه معلمان و تهیه کتابچه روش آموزش قصه‌های شاهنامه برای کودکان ابتدایی و برگزاری دوره آموزش معلمان و مدیران مدارس در این طرح بر عهده معاونت گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد است.

معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد بیان کرد: تدریس محتوا در مدارس بر عهده معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی با استفاده از معلمان رسمی همان کلاس در کنار سایر دروس است.

شالچیان یادآور شد: در مرحله دوم اجرایی طرح فوق در مدارس هدف که نواحی هفت‌گانه و منطقه تبادکان است و از محتوای تهیه شده سال تحصیلی گذشته استفاده خواهد شد.‌

معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد تصریح کرد: این طرح برای نخستین بار در کشور و به استناد ۱۰ بند از سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش، تدوین و به عنوان طرحی نوآورانه و در سطوح ملی اجرایی شده است. یکی از مزایای طرح آموزش مفاهیم شاهنامه، گنجانده شدن در ساعات رسمی مدارس است و تمامی مدارس انتخاب شده دولتی هستند.

شالچیان گفت: ویژگی متمایز این طرح همکاری آموزشی، نقش آفرینی شهرداری مشهد برای نخستین بار در طول تاریخ تأسیس شهرداری‌ها در تهیه محتوای آموزشی برای مدارس است.

وی اضافه کرد: پس از انعقاد تفاهم‌نامه، کمیته‌ای متشکل از شاهنامه‌پژوهان، کارشناسان ادبیات کودک و روانشناسان کودک تشکیل و از ظرفیت کارشناسی نیروی انسانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و خردسرای فردوسی برای تهیه محتوای آموزشی مذکور استفاده شد. محتوای تولید شده متناسب با سن کودکان ابتدایی در قالب قصه‌گویی، نمایش و نوشتن خلاق، بازی و سرگرمی تهیه شد و به تأیید کارشناسان اداره کل آموزش و پرورش رسید و در برنامه هفتگی مدارس با عنوان «زنگ شاهنامه» گنجانده شد.

معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد عنوان کرد: امسال به‌دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا، آموزش مربیان و مدیران مدرسه به صورت وبینار و با بهره‌گیری از فضای مجازی انجام می‌شود. همچنین قرار است در پایان این طرح از ۱۶ مدرسه برتر تقدیر شود.

اضافه می‌شود، طرح آموزش مفاهیم شاهنامه در سال تحصیلی ۱۳۹۹ با حضور ۳۲ مرکز پیش‌دبستانی و مدرسه ابتدایی دوره دوم (پایه چهارم) برگزار شد و در سال تحصیلی ۱۴۰۰ در گستره ۳۲۰ مدرسه ابتدایی اجرایی می‌شود. همچنین تمامی هزینه مالی این طرح آموزشی از محل اعتبارات امور فرهنگی-گردشگری توس معاونت گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد تامین شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها