سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳
مدیر نشرثالث: طرحهای فصلی ارشاد بیشتر به نفع مخاطب است/ با دادن وام به ناشران مخالفم

مدیر نشر ثالث با بیان اینکه کتابفروشی در کشور ما کار اقتصادی نیست، گفت: طرح‌های فصلی ارشاد به نفع خواننده است تا کتابفروش. پس پربار بودن این طرح‌‌ها کمک خوبی به خواننده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) محمدعلی جعفریه، مدیر نشر ثالث در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره برگزاری نمایشگاه کتاب به شکل مجازی اظهار داشت: با برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی موافق نیستم، چرا که در حال حاضر موضوع شفافی نیست و هنوز برای ما نیز راه و روش آن محل سوال است.
* به احتمال زیاد امسال نمایشگاه کتاب برگزار نخواهد شد
وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه هنوز مشخص نیست قرار است چه اتفاقی رخ دهد و به احتمال زیاد امسال نمایشگاه کتاب برگزار نخواهد شد، بیان کرد: مسئله کرونا ممکن است همچنان ادامه‌دار باشد. حتی ممکن است شرایط پس از کرونا هم به نحوی نباشد که بتوان حدود یک میلیون نفر را زیر یک سقف جمع کرد. ابتدا باید پروتکل‌ها را رعایت کنیم زیرا جهان درگیر چنین بیماری مسری‌ای شده است.
* تغییرات اساسی نشر پس از کرونا/ اعطای وام هم بعدا ناشران را با مشکل همراه می‌کند
جعفریه در پاسخ به این سوال که چه شرایطی برای صنعت نشر مفید خواهد بود، اضافه کرد: بعد از انقلاب شرایط‌ ویژه‌ای را تجربه کردیم؛ مثل جنگ؛ اما پس از آن باید اقتصاد کشور را می‌ساختیم. در روزگار کنونی هم باید پس از کرونا شرایط را تغییر دهیم و از اتفاقات درس بگیریم؛ چرا که هزینه بسیاری پرداخت شده است. یکی از این تغییرات می‌تواند در حوزه اقتصاد نشر باشد. پس از رفع مشکل کرونا باید فضای نشر چند تغییر اساسی داشته باشد. اول اینکه وابستگی‌اش به دولت کم شود، ناشران سرپا شوند و دولت تنها بسترسازی کند. به نظر من اعطای وام هم بعدا ناشران را با مشکل همراه می‌کند. دولت اگر قصد کمک دارد با مذاکره با شهرداری و نهاد کتابخانه‌ها می‌تواند کتابخانه‌های عمومی را به روز و پربار کند.
وی با تاکید بر اینکه ارشاد و نهاد کتابخانه‌ها بدون اعمال سلیقه و شبهه‌ای می‌توانند از ناشران کتاب خریداری کنند و این موضوع می‌تواند کمی التیام‌بخش باشد، توضیح داد: این خرید کتاب ـ تاکید موکد دارم ـ که باید بدون اعمال سلیقه انجام شود. شهرداری، نهاد کتابخانه‌ها و ارشاد می‌توانند از راهنمایی و کمک اتحادیه ناشران و کتابفروشان استفاده کنند، زیرا ما امروز شاهدیم کتاب‌های به‌روزی منتشر شده و ناشران قصد داشتند آنها را در نمایشگاه کتاب عرضه کنند. حالا که قرار نیست نمایشگاه برگزار شود، پس می‌توانیم کتابخانه‌ها را به آثار جدید تجهیز کنیم.
* کتابفروشان پیش از کرونا هم شرایط خوبی نداشتند/ کتابفروشی در کشور ما کار اقتصادی نیست
مدیر نشر ثالث نکته دوم را متوجه کتابفروشان دانست و با بیان اینکه پیش از کرونا هم آنها شرایط خوبی نداشتند، گفت: کتابفروشی در کشور ما کار اقتصادی نیست. حتی قیمت سرقفلی‌ها به حدی بالاست که کمتر فردی سمت این کار می‌آید. هزینه‌های آب، برق و گاز و مالیات باید به نحوی باشد که مردم به سمت این کسب سوق یابند. ضلع سوم توجه به خوانندگان کتاب است.
* طرح‌های فصلی ارشاد به نفع مخاطب است تا کتابفروش
این ناشر گفت: توجه داشته باشید که اگر کتابخانه‌ها مملو از آثار روز باشد، مردم بیشتر به کتابخانه مراجعه می‌کنند. از سوی دیگر باید بیان شود که طرح‌های فصلی ارشاد به نفع خواننده است تا کتابفروش. پس پربار بودن این طرح‌‌ها کمک خوبی به خواننده می‌کند.
وی در پایان تصریح کرد: برگزار نشدن نمایشگاه کتاب در سال‌جاری مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ چرا که تمام نمایشگاه‌های دنیا نیز همین تصمیم را اتخاذ کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها