پنجشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
اعتماد مردم به داوری‌ها سبب مرجعیت کتاب سال دفاع مقدس می‌شود

مدیرعامل خانه کتاب گفت: یکی از اهداف جشنواره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس، ایجاد مرجعیت برای مردم خارج از صحنه و میدان است. زمانی این مرجعیت ایجاد می‌شود که مردم به داوری‌ها اعتماد کنند.  

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نیکنام حسینی‌پور؛ مدیرعامل خانه کتاب در گفت‌وگو با خبرگزاری دفاع مقدس، اهمیت و جایگاه جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس را مورد بحث و بررسی قرار داد.
 
ارزیابی شما از جشنواره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس در مقایسه با سایر جشنواره‌ها چیست؟
 
درخصوص جشنواره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس، اولین نکته جایگاه والای دفاع مقدس در فرهنگ ملی و افتخارات کشورمان است، نکته بعدی تاکیدات روی این مقوله در بیانات امام راحل و مقام معظم رهبری است که درباره اهمیت آن فرموده‌اند: دفاع مقدس گنج بی‌پایانی است که وظیفه داریم ما هم استخراج نو به نو ابعاد جدیدی از این گنج است. لذا چه خوب و ارزشمند است که ادبیات دفاع مقدس هم در قالب آثار متنوع اعم از رمان، داستان، شعر، زندگینامه داستانی و غیره به نسل جدید منتقل شود. به‌نظرم باید پرداختن به این ادبیات در بخش‌های کودک و نوجوان و بزرگسال، بانوان، دولتی و غیر دولتی پررنگ‌تر باشد تا ارتباط مردم با این جشنواره و جشنواره‌های اینچنینی تداوم داشته باشد. علاوه بر این یکی از اهداف این جشنواره این است که آثار و ادبیات تولیدی مورد ارزیابی و نقد و داروی قرار گیرد و بهترین‌ها به جامعه معرفی شوند.
 
نفس برگزاری جشنواره کتاب دفاع مقدس با هزینه‌های خاص خودش چه تاثیری می‌تواند در معرفی آثار ادبی و کتاب‌های جدید داشته باشد؟
 
در طول سال جشنواره‌های کتاب در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف اعم از دولتی و غیردولتی و خصوصی برگزار می‌شود. قطعا در ارزیابی کتاب‌های منتشره با توجه به تولید فراوان کتاب دفاع مقدس برگزرای این جشنواره یک ضرورت بوده و هست و جایگاه خودش را پیدا کرده است. این جشنواره بسیار مهم و تاثیرگذار است که در طول سال کتاب‌های تولیدی رصد شوند.
 
قطعا حمایت و ترویج ادبیات مقاومت، جزو سیاست‌های دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و خوب است حوزه مقاومت هم به این جشواره افزوده شود. البته نکته مهم این است که این جشنواره باید در یک تاریخ مشخص برگزار شود. جابجایی زمانی آن به کیفیت و تاثیرگذاری آن آسیب می‌زند. باید در تقویم و تاریخ مشخص مثلا همزمان با هفته دفاع مقدس و یا سالرزو عملیات‌های بزرگ برگزار شود. بر اساس این برنامه‌ریزی‌های لازم و مناسبی انجام داد.
 
جشنواره کتاب دفاع مقدس را در تشویق و ترغیب مردم به خوانش آثار ادبیات پایداری و گسترش فرهنگ مطالعه چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 
یکی از اهداف این جشنواره‌ها تشویق اهالی قلم و ترغیب آن‌ها به خلق آثار کیفی و ایجاد مرجعیت برای مردم خارج از صحنه و میدان است. زمانی این مرجعیت ایجاد می‌شود که مردم به داوری‌ها اعتماد کنند، کتاب‌هایی که در جشنواره‌ها صاحب مقام و رتبه می‌شوند، مورد توجه عموم مردم قرار می‌گیرند؛ لذا باید داوری‌ها را در اقبال عمومی مردم به کتاب‌ها شاهد باشیم. این اقدام زمینه‎ساز رشد فرهنگ کتابخوانی و اثار ادبی و اقبال بیشتر مردم می‌شود.
 
هر چقدر این جشنواره‌ها رشد کنند توسعه در فرهنگ کتاب‌خوانی هم تاثیر مستقیم دارد، مرجع شدن جشنواره‌ها در اقبال مردم بسیار موثر و البته این به خود برنامه‌ریزان جشنواره‌ها ارتباط دارد و  طبیعتا هم مردم با این حجم تولید امکان تشخیص سره از ناسره و کتاب‌های خوب از کتاب‌های ضعیف را ندارد. وقتی که کتابی برگزیده می‌شود مردم تشویق می‌شوند و توجه می‌کنند ناشران این آثار را مورد توجه قرار می‌دهند و در معرض دید مخاطبان می‌گذارند. دفاع مقدس متعلق به همه مردم و اقشار مختلف است، لذا این آثار هم بدون در نظر گرفتن مسائل اینچنینی مورد توجه همه است.
 
سیاست و برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب در حمایت از این جشنواره و آثار تولیدی دفاع مقدس چیست؟
 
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت فرهنگی خانه کتاب حمایت از نشر دفاع مقدس را یکی از سیاست‌های اصلی و محوری خود می‌دانند. حمایت از نشر دفاع مقدس در قالب خرید کتاب در معاونت فرهنگی دنبال می‌شود. حمایت‌های پیش از چاپ هم یکی از مباحث مجوز دادن است که  جزو اولویت‌های ماست.
 
در خانه کتاب و در نمایشگاه‌های کتاب هم به این آثار توجه ویژه‌ای می‌شود. ضرورت برگزاری جلسات نقد و بررسی برای کتاب‌های دفاع مقدس بسیار احساس می‌شود. بررسی و نقد این کتاب‌ها می‌تواند ما را از آسیب کتاب‌سازی مصون نگه دارد. علاوه بر این سرای اهل قلم آمادگی نقدو بررسی این کتاب‌ها می‌تواند را با حضور نویسندگان دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها