سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۴
صدور فیپا برای کتاب‌های چاپ اول‌ 10 روزه شد/ تجدید چاپی‌ها 3 روزه فیپا می‌گیرند

طی اطلاعیه‌ای که از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی اعلام شد، مدت زمان تحویل فیپا برای كتاب‌های چاپ نخست حداكثر ۱۰ روز كاری و كتاب‌های تجدید چاپی ۳ روز كاری اعلام شد. همچنین كتاب‌هایی كه قبلاً توسط ناشر دیگری چاپ شده باشند، طی ۵ روز كاری فیپا دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اداره كل پردازش و سازماندهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اطلاعیه‌ای در 5 بند منتشر کرد که در آن آمده: به آگاهی می رساند با توجه به صدور فیپای مختصر در ماه‌های اخیر و بررسی نظرات گوناگون، درباره نحوه ادامه كار فیپا، سه جلسه تخصصی با حضور مسئولان و كارشناسان ارشد كتابخانه ملی، متخصصان و صاحب نظران حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی و ناشران محترم برگزار و پس از بحث و تبادل نظر، تصمیمات زیر اتخاذ گردید كه از تاریخ 94/4/23 اجرا می گردد:

1.  فهرست نویسی پیش از انتشار (فیپا) از وظایف قانونی سازمان اسناد و كتابخانه ملی است لذا ادامه خواهد داشت.

2.  فیپا برای ناشران همراه با اطلاعات تحلیلی (موضوع و رده) صادر خواهد شد.

3. برای ارتقای كیفیت فهرست نویسی پیش از انتشار و احتراز از كاستی ها ، با عنایت به نظرات كتابداران و خبرگان حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی، مدت زمان تحویل فیپا به شرح زیر تعیین می گردد:
  • برای كتاب های تجدید چاپی 3 روز كاری.
    برای كتابهایی كه قبلا توسط ناشر دیگری چاپ شده باشد 5 روز كاری.
    برای كتابهای چاپ نخست حداكثر10 روز كاری.
4.  در صورتیكه به هر دلیل، اثری بعد از 2 سال از دریافت فیپا منتشر نشود ، فیپای صادره باطل و از بانك كتابشناسی ملی حذف خواهد شد.
5.  به منظور تسریع در ارائه خدمات ، ضرورت دارد ناشران محترم در خصوص موارد ذیل همكاری نمایند:
  • شماره تماس ضروری و پست الكترونیكی خود را اعلام کنند.

    اطلاعات و مدارك لازم برای مستند سازی اسامی پدیدآورندگان اثر اعم از نویسنده، مترجم ، ویراستار علمی و ... و مستند سازی نام سازمانها را ارسال نمایند؛

    در صورت انتشار كتاب با موضوعات جدید، موضوعات پیشنهادی خود را ارائه نمایند؛

    برای كتابهای ترجمه ، صفحه عنوان اصلی را ارسال نمایند؛
    در صورت تغییر در اطلاعات كتابشناسی اعم از عنوان ،ناشر،ناشر همكار، پدید آورندگان ، ترتیب نام پدید آورندگان ، اضافه شدن فروست و ... مراتب را به صورت كتبی به واحد فیپا اطلاع دهند؛

    در صورتیكه انتشار كتابی كه برای آن فیپا صادر شده است به هر دلیل متوقف شده باشد لازم است مراتب به صورت كتبی به واحد فیپا اعلام تا ركورد مذكور از بانك كتابشناسی حذف شود.

    برای پیگیری كارهای خود به یكی از روشهای زیر اقدام نمایند:
تماس با سامانه تلفن گویای فیپا از طریق شماره 88191132
ارسال ایمیل به آدرس fipa@nlai.ir

همچنین در ادامه این اطلاعیه آمده: لازم به ذكر است با راه اندازی سامانه‌ی تلفن گویای فیپا، شماره های 3104 و 3107 كه پیش از این به منظور پاسخگویی به ناشران محترم در نظر گرفته شده بود از دسترس خارج می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها