یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۸
نشست «غزه، ادوارد سعيد و امپرياليسم» برگزار مي‌شود

نشست «غزه، ادوارد سعيد و امپرياليسم» در ادامه سلسله نشست‌هاي تخصصي انديشگاه كتابخانه ملي با سخنراني دكتر فاطمه صادقي برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشست «غزه، ادوارد سعيد و امپرياليسم» یکشنبه (6 مهرماه) از ساعت 16 در انديشگاه كتابخانه ملي برگزار مي‌شود. 

ادوارد سعيد، محقق فقيد انتقادي فلسطيني‌الاصل است كه در ايالات متحده زندگي مي‌كرد و بيشتر مطالعات و آثار وي در زمينه مباحث پسا استعماري است. وی در دانشگاه‌های هاروارد و پرینستون درس خوانده و پروفسور زبان انگلیسی و ادبیات تطبیقی در دانشگاه کلمبیا بود. 

سعید به عنوان یکی از بنیانگذاران نظریه پسااستعماری شناخته می‌شود. نظریه شرق‌شناسی از ابتکارات فکری اوست. وی شهرتش را مدیون کتاب «شرق‌شناسی» است و در مجامع علمی با این کتاب شناخته می‌شود؛ به طوری که امروزه اصطلاح شرق‌شناسی بیشتر اشاره به اثر و گفتمان سعید دارد تا رشته‌ای دانشگاهی که به مطالعه‌ ادبیات و فرهنگ و تاریخ شرق بپردازد. وی در دوران زندگی خود، مدافع حقوق مردم فلسطین بود و در این باره کتاب‌هایی نگاشت که به فارسی نیز ترجمه شده است. 

کتاب‌هایی که ادوارد سعید نوشته است: 

«شرق‌شناسی»، ترجمه عبدالرحیم گواهی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی
«فراتر از واپسین آسمان»، ترجمه حامد شهیدیان، هرمس، (تصاویر از ژان مور)
«نقش روشنفکر»، ترجمه حمید عضدانلو، نشر نی
«بی در کجا»، خاطرات ادوارد سعید، ترجمه علی اصغر بهرامی
«اومانیسم و نقد دمکراتیک»، ترجمه اکبر افسری، کتاب روشن
«فرهنگ و امپریالیسم»، ترجمه اکبر افسری، انتشارات توس 

علاقه‌مندان مي‌توانند براي شركت در اين نشست به نشانی ميدان ونك، بزرگراه حقاني، مسير غرب به شرق، بلوار كتابخانه ملي، مراجعه كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها