سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۱
فعالان نشر: با نمایشگاه مطلوب فاصله داریم / مدیران نمایشگاه: راه کاهش آسیب‌ها واگذاری نمایشگاه به تشکل‌های نشر است

نشست «آسیب‌شناسی نمایشگاه‌های کتاب استانی» به دعوت خبرگزاری کتاب ایران در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد. فعالان نشر معتقدند نمایشگاه‌های کتاب استانی هنوز به استاندارهای لازم برای حضور ناشران حرفه‌ای و قدیمی نرسیده است اما مدیران نمایشگاه می‌گویند راه کاهش آسیب‌ها واگذاری نمایشگاه به تشکل‌های نشر است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست «آسیب‌شناسی نمایشگاه‌های کتاب استانی» به دعوت (ایبنا) با حضور محسن عموشاهی، دبیر شورای سیاستگذاری نمایشگاه‌های استانی و مشاور مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، نادر قدیانی، مدیر انتشارات قدیانی، مریم‌السادات ظهوریان، مدیر نشر نورگستر و مدیر انجمن فرهنگی زنان ناشر، فرید مرادی، مدیر تولید نشر نگاه، ابراهیم قاسمی، معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان و نقی گلمحمدی، رئیس اداره فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان، عصر امروز برگزار شد.

در این نشست نادر قدیانی با اشاره به تاریخچه برپایی نمایشگاه‌های کتاب استانی گفت: نمایشگاه‌های کتاب استانی با توجه به مشکلاتی که دارند، نیازمند بازنگری در شیوه‌های اجرایی هستند تا متناسب با شرایط روز برگزار شوند.

محسن عموشاهی، دبیر شورای سیاستگذاری نمایشگاه‌های استانی نیز در این نشست اظهار کرد: در برگزاری این نمایشگاه‌ها برخی از مدیران استانی توجهی که منجر به برگزاری مطلوب و استاندارد نمایشگاه شود ندارند البته بعضی از استان‌ها هم مانند زنجان به خوبی همکاری می‌کنند. به طور مثال در تبلیغاتی که باید درباره نمایشگاه‌ها صورت بگیرد، نیازمند اقدامات موثرتر هستیم.

مشاور مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران گفت: برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی به دلیل اینکه ظرفیت و توان استان‌ها یکسان نیست بسیار دشوار است و برنامه‌ریزی‌ها را سخت می‌کند، به همین دلیل ضرورت  دارد تا فعالان نشر به صورت جدی در بخش اجرایی نمایشگاه ورود پیدا کنند.

در ادامه این نشست، ابراهیم قاسمی، معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که چه لزومی دارد برپایی نمایشگاه‌های کتاب استانی به شیوه کنونی ادامه داشته باشد، گفت: ما در این دوره با رایزنی‌هایی که انجام دادیم، از ناشران فاخر و برجسته تهران و قم دعوت کردیم که در نمایشگاه کتاب استان زنجان حضور داشته باشند اما متاسفانه برخی از آنها که حضورشان برای استان مهم بود حضور نیافتند. از این گروه از ناشران می‌خواهیم با هدف ارائه تازه‌های نشرشان در استان‌های سراسر کشور شرکت کنند.

فرید مرادی، مدیر تولید نشر نگاه در بخشی از این نشست اظهار کرد: در همه جای دنیا، فضای نمایشگاهی یک فضای تعریف شده است. اما متاسفانه ما در کشورمان هنوز در تعیین مکان دائمی برای نمایشگاه‌های کتاب به اتفاق نظر نرسیده‌ایم. بدون تردید رفع این معضل به سازماندهی، مدیریت و تغییر نکردن مدیریت‌ها بستگی دارد.

مریم‌السادات ظهوریان، مدیر نشر نورگستر و مدیر انجمن فرهنگی زنان ناشر از دیگر سخنرانان این نشست بود. وی اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم برای هر یک از استان‌های سراسر کشور، یک زمان ثابت برای برپایی نمایشگاه‌های کتاب تعیین شود تا استان‌ها بر اساس آن برنامه‌ریزی‌های دقیق و کاربردی داشته باشند.

گزارش تکمیلی این نشست منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها