پنجشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۶
از حدیث نفس تا اسلوب گفت‌وگو / نگاهی به دو کتاب درباره ابراهیمی دینانی

«خرد گفتگو» شامل مجموعه درسگفتارهای غلامحسین ابراهیمی دینانی در سال‌های اخیر، به کوشش پویان پروین و سجاد نورعلیان از سوی نشر هرمس منتشر شد. چهارمین نوبت انتشار «آینه‌های فیلسوف: گفت‌وگوهايی در باب زندگی، آثار و ديدگاه‌های استاد غلامحسين ابراهيمی ‌دينانی» نیز در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ـ دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی یکی از مهم‌ترین و مشهورترین فلاسفه سالیان اخیر ایران است. این فیلسوف در موضوعات مختلف فلسفه اسلامی دست به قلم برده و تعدادی از مهم‌ترین مکتوبات فلسفی در یکی‌ـ‌دو دهه اخیر را نوشته است. همچنین تعدادی از محققان نیز درباره زندگی و اندیشه‌های این فیلسوف کتاب‌هایی را منتشر کرده‌اند. 

اخیرا کتاب‌های «خرد گفتگو» شامل درسگفتارهای دینانی در دهه‌های اخیر و چهارمین انتشار «آینه‌های فیلسوف» شامل گفت‌وگوهای عبدالله نصری با این فیلسوف درباره زندگی، آثار و تفکراتش منتشر شده‌اند. 

«خرد گفتگو» 
کتاب «خرد گفتگو» با عنوان فرعی «درس‌گفتارهای فلسفی» شامل مجموعه درسگفتارهای غلامحسین ابراهیمی دینانی، فیلسوف شهیر معاصر در دانشکده‌های مختلف فلسفی است. این کتاب به کوشش دو تن از دانشجویان این مدرس فلسفه با نام‌های پویان پروین و سجاد نورعلیان به بازار اندیشه آمده است. 

«هستی‌شناسی»، «خداشناسی»، «جهان‌شناسی»، «انسان‌شناسی» و «عرفان» موضوعات و مباحث مطرح‌شده در کتاب «خرد گفتگو» است. بخش مهمی از این کتاب نیز به دین‌شناسی از منظر ابراهیمی دینانی اختصاص دارد. ساختار این کتاب کاملا به صورت دیالوگ بین استاد و دانشجویان تنظیم شده است.

ابراهیمی دینانی در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب نوشته است: «سقراط که در نظر بسیاری از اندیشمندان، پدر فلاسفه خوانده می‌شود روی مساله گفت‌وگو تاکید داشته است. این فیلسوف بزرگ به اندازه‌ای برای گفت‌وگو اهمیت قائل بود که به کار نوشتن نپرداخت و اندیشه‌های خود را به رشته‌ تحریر در نیاورد. اندیشه‌های سقراط در گفت‌وگوهای او به منصه‌ ظهور و بروز رسید و از طریق شاگردانش به نسل‌های بعدی انتقال پیدا کرد... صاحب این قلم از این توفیق برخوردار بوده که کار تدریس را به عهده داشته باشد و سال‌های بسیار به کار آموزش پردازد. در این سال‌ها که به کار تدریس اشتغال داشته‌ام، همواره کوشیده‌ام که از روش گفت‌وگو و پرسش و پاسخ استفاده کنم و این شیوه‌ پسندیده را زنده نگاه دارم. تردیدی وجود ندارد که این سبک و اسلوب در ذهن دانشجویان جای گرفته و آنها نیز با اعمال همین روش، این طریقه را زنده نگاه می‌دارند.» 

نشر هرمس «خرد گفتگو» را با شمارگان هزار نسخه در 328 صفحه به‌بهای 20 هزار تومان منتشر کرده است. 

«آینه‌های فیلسوف»



«آینه‌های فیلسوف» با عنوان فرعی «گفت‌وگوهايی در باب زندگی، آثار و ديدگاههای استاد غلامحسين ابراهيمی ‌دينانی» شامل گفت‌وگوهای دکتر عبدالله نصری دانشیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی با این فیلسوف معاصر است. 

این کتاب چهار بخش دارد که عناوین آنها به ترتیب عبارت‌اند از: «حدیث نفس»، «گردش ایام»، «بررسی آثار» و «اندیشه‌ها و دیدگاه‌ها». 

نخستین چاپ «آینه‌های فیلسوف» در سال 1380 با شمارگان دو هزار نسخه و بهای هزار و 200 تومان منتشر شده بود. 

انتشارات سروش چهارمین نوبت انتشار «آینه‌های فیلسوف» ‌را با شمارگان هزار نسخه در 264 صفحه به‌بهای 10 هزار تومان روانه بازار نشر کرده است. همچنین چاپ پیشین (سوم) این کتاب در سال 1389 با شمارگان هزار و 500 نسخه به‌بهای چهار هزار و 500 تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته بود. 

برای مطالعه فایل PDF صفحات نخستین کتاب «آینه‌های فیلسوف» به این آدرس بروید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها