دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۱
ترانه‌ محلی کردها به کتابفروشی‌ها رسید

کتاب «ترانه و ترانه‌خوانی فرهنگ مردم کُرد» پژوهش و تالیف هاشم سلیمی از سوی انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گورانی یا ترانه عامیانه زیباترین بخش ادبیات شفاهی کردی است که ریشه در بیان احساس و حالات روحی عامه مردم کردنشین دارد و بازتاب مسایل اجتماعی گذشته و تجلی کامل بیان احساس و عواطف هنری با زبانی ساده و بی پیرایه است.

«گورانی» بازتاب شادی‌ها، غم‌ها، رنج‌ها، شکست‌ها و پیروزی‌های مردم کرد از روزگاران کهن تا‌کنون است که با پژوهش و بررسی محتوای آنها می‌توان به ژرفای روحی و روانی و گرایش‌های فرهنگی مردم این منطقه پی برد.

از منظر مولف این کتاب، گورانی کُردی نه تنها به‌طور نسبی زبان و ادبیات کردی را از گزند روزگار محفوظ داشته، بلکه گلستان رنگارنگ موسیقی این مرز و بوم را نیز زنده و پرطروات نگه داشته است.

سلیمی هدف از تدوین این ترانه‌ها را معرفی بخش‌های گوناگون گورانی‌های ملی و فولکلوریک کردی در زمینه موضوع‌های مختلف برای دسترسی پژوهشگران به شناخت هر چه بیشتر فرهنگ مردم، موسیقی و ترانه‌های کردی هدف می‌داند.

نویسنده در این اثر سعی کرده است بعد از هر دسته‌بندی موضوعی ترانه‌ها و پس از شرحی مختصر درباره موضوع آنها، متن ترانه را به همراه آوانویسی لاتین و برگردان فارسی آورده و سپس به تشریح مفاهیم و باورهای مرتبط به ترانه ها بپردازد.

گورانی‌ها دارای ویژگی‌هایی مانند مقام، حیران، سیاچمانه، هوره، سروده های آیینی و خانقاهی است. در این کتاب،‌ گورانی‌های کار، انواع آن، گورانی تاریخی‌های سیاسی و حماسی، گورانی‌های یاغیان، گورانی‌های دلدادگی، گورانی‌های مویه، بازتاب طبیعت در گورانی‌ها، سیمای شهرنشینی در گورانی‌ها، بازتاب غم و غربت از جمله ترانه‌های تدوین شده است.

بازتاب ناهنجاری‌های خانوادگی در گورانی‌ها، بازتاب مدرنیته در گورانی‌ها، بازتاب اخلاق در گورانی‌ها، گورانی و طنز عامیانه و گفتاری درباره هلپرکه (رقص سنتی کردی) از دیگر عناوین موضوعات این مجموعه است.

این اثر در 392 صفحه با قیمت 18 هزار تومان از سوی انتشارات سروش منتشر و در اختیار مشتاقان فرهنگ عامه قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها