شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۵
«شكاف جهاني، سیر شکل‌گیری جهان سوم» نقد و بررسي مي‌شود

کتاب «شکاف جهانی، سیر شکل‌گیری جهان سوم» نوشته‌ «ال.‌اس استاوریانوس» با حضور غلامرضا آذری و رضا فاضل (مترجمان كتاب) در مرکز فرهنگی شهرکتاب سه‌شنبه (17 تیرماه) نقد و بررسی مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) نشست هفتگی شهر کتاب به نقد و بررسی کتاب «شکاف جهانی»، نوشته‌ «ال.‌اس استاوریانوس» اختصاص دارد که با حضور غلامرضا آذری و رضا فاضل (مترجمان كتاب) در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

کتاب «شکاف جهانی، سیر شکل‌گیری جهان سوم» آغاز ورود «جهان سوم» به نظام اقتصاد جهانی تا فراز و نشیب‌های گوناگون شکل‌گیری سرمایه‌داری و جنبش‌های انقلابی در «جهان سوم» را گاهشماری می‌کند. این کتاب جنبه‌‌های تاریخی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دگرگونی‌های جهان به ویژه «جهان سوم» را از سده‌ پانزدهم تاکنون، از هنگام دست‌اندازی اروپاییان به قاره‌های آفریقا، آسیا، حوزه‌ اقیانوس اطلس و دنیای جدید را تشریح کرده است.

«ال.‌اس استاوریانوس» در این کتاب فرایند جهان سوم شدن کشورها را با توجه به سیر تاریخی استعمار بررسی می‌کند. در این پژوهش که همراه با آمارهایی است، شیوه‌های استعمار نو نیز بیان شده‌اند.

به اعتقاد نويسنده، اروپا در قرون اخیر با کشف قاره‌های دیگر به استعمار دامن زد، استعماری که به اصطلاح از کشورهای مرکز آغاز می‌شود و به پیرامون می‌رود اما اروپاییان در قرن بیستم شیوه نوینی با عنوان استعمار نو را در قبال کشورهای جهان سوم در پیش گرفتند.

نویسنده این کتاب تاثیرات استعمار را بر کشورهای مختلف قاره‌های جهان بررسی و همچنین به بیان نقش کشورهای استعمارگر در فرآیند استعمار می‌پردازد. روش‌های استعماری نظیر فلج‌کردن اقتصاد و نفوذ و تغییر فرهنگی نیز از دیگر موضوع‌های مورد بررسی این کتاب به شمار می‌آیند. استاوریانوس این کتاب را از نظر یک حزب سیاسی خاص ننوشته است بلکه او پژوهشی بی‌طرفانه را ارایه می‌کند که به عنوان کتابی کلاسیک شناخته می‌شود.

اثر مذكور در چهار بخش با عناوین، «پیدایش جهان سوم»، «جهان سوم، نظامی جهانی» (1770-1870)، «جهان سوم، نظامی جهانی» (1870-1914) و «مبارزه جهان سوم برای استقلال؛ قرن بیستم» تهیه شده که هرکدام از این بخش‌ها شامل فصول متعددی است که در نهایت، این کتاب در 23 فصل گردآوری شده است. یادداشت‌ها، کتاب‌شناسی، نمایه اسامی و نمایه موضوعی بخش‌های پایانی کتاب نامبرده است.

نشست نقد و بررسی کتاب «شکاف جهانی»، سه‌شنبه (17 تیرماه) ساعت 16و 30 دقيقه، در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر، نبش کوچه‌ سوم برگزار می‌شود و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها