شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۶
درک اهمیت مطالعه تاریخ با واکاوی سیاست در بستر زمان

«سیاست در بستر زمان» نوشته «پل پیرسون» در پی نشان‌دادن اهمیت ابعاد زمانی زندگی اجتماعی است که برای شناخت رخدادهای سیاسی اهمیت دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «پل پیرسون»، نویسنده کتاب معتقد است با نشاندن سیاست در بستر زمان - ساختن تصاویر متحرک به عوض تصاویر مقطعی - می‌تواند ادراک ما را از پویایی‌های اجتماعی پیچیده و نظریه‌ها و روش‌هایی که برای تبیین آن‌ها به کار می‌گیریم بهبود ببخشد.»

این کتاب، نظام‌مندترین بررسی‌ است که تا به امروز درباره این گزاره غالبا ادعاشده، ولی کم‌تر مطالعه‌شده «تاریخ مهم است» نوشته شده است. غالب عالمان اجتماعی معاصر به ‌شکلی ناخودآگاه رویکردی مقطعی به دنیای اجتماعی در پیش می‌گیرند اما وقتی رخدادها و فرایندهای اجتماعی از بستر زمانی‌شان جدا می‌شوند، معنایشان مخدوش می‌شود.
 
به علاوه پیرسون در این کتاب نظریه‌هایی برگرفته از اقتصاد، علوم سیاسی و جامعه‌شناسی نهادگرا را در خدمت ارایه نظریه‌ای درباره پیدایش و تحول نهادها قرار می‌دهد. 

این کتاب طیفی از خصایص مهم و الزامات ناشی از فرایندهای اجتماعی متحول را ارایه می‌کند. تنوع فرایندهایی که در دوره‌های زمانی معنادار شکوفا می‌شوند، مناسباتی که تحت تاثیر آن‌ها احتمالا چنین فرایندهایی بروز می‌کنند و بیش از همه اهمیت این ابعاد زندگی اجتماعی برای شناخت برآیندهای سیاسی و اجتماعی مهم. 

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «در پیش گرفتن رویکرد تاریخی، حداقل در علوم سیاسی، عموما برای ایفای سهمی درخور اعتنا در شناخت نظام‌مند فرایندهای اجتماعی ناکام مانده است و در واقع می‌‌توان سه «چرخش تاریخی» در علوم اجتماعی را از هم تمیز داد. هر یک از این سه بر انباشته دانش ما افزوده‌اند، لیکن هر یک محدودیت‌هایی نیز داشته‌اند. شاید بتوان اولین آن‌ها را که بالاخص در حوزه توسعه سیاسی آمریکایی شاخص است «تاریخ به مثابه مطالعه گذشته» نامید. تحلیلگران این رویکرد رخدادها یا فرایندهای تاریخی مشخصی را با تکیه بر ارائه گزارش‌های علّی قانع‌کننده درباره رخدادهایی که بدان‌ها علاقه ‌دارند، مطالعه می‌کنند. چنین مطالعاتی غالبا به دانش ما درباره ابعاد خاص تاریخ سیاسی رخدادهای مشخصی می‌افزایند.»

کتاب مذکور از یک مقدمه، پنج فصل و یک نتیجه‌گیری تشکیل شده است. «جای دادن سیاست در زمان»، عنوان مقدمه این کتاب است. عناوین پنج فصل این کتاب به ترتیب شامل «بازخورد مثبت و وابستگی به مسیر»، «زمان‌بندی و توالی»، «فرایندهای درازمدت»، «محدودیت‌های طراحی نهادی» و «تحول نهادی» هستند و در نهایت «زمینه زمانی در پژوهش اجتماعی» عنوان نتیجه‌گیری این کتاب است. 

مترجم در پیشگفتار این اثر می‌آورد: «این کتاب به رغم آن‌که در قالب سنت نهادگرایی جا می‌گیرد، از همه آثاری که در گذشته به فارسی منتشر شده‌اند متمایز است. خوانندگان اثر با مقایسه این کتاب و بقیه آثاری که به آن‌ها اشاره شد، درمی‌یابند که نویسنده مهم‌ترین ایده‌های نظری درباره نهادگرایی را گردآوری کرده و مفاهیم این حوزه را شرح داده است و کتاب در عین حال که مدعی طرح نظریه‌ای درباره تحول نهادی است، مرور جامع و انتقادی نظریات دیگر درباره نهادها، پیدایش و تحول نهادی را نیز شامل می‌شود. ... اما ویژگی‌ای‌ که این اثر را کاملا از دیگر آثار موجود در این حوزه متمایز می‌سازد تحلیل درخشان پیرسون از جایگاه زمان در فرایندهای اجتماعی است. پیرسون مجموعه‌ای از موارد تجربی و استدلال‌های نظری را به کار می‌گیرد تا ساز و کارهای تاثیر زمانی بر فرایند‌های اجتماعی را آشکار سازد و نشان دهد که چگونه تاریخ مهم است.» 

همچنین نویسنده در معرفی این کتاب می‌نویسد: «کتاب حاضر بر شناخت طیفی از فرایندهای زمانی همت می‌گمارد که در زندگی سیاسی معمول‌اند، در پی متمایز ساختن فرایندهای گوناگونی است که در بازه‌های زمانی درخور توجه شکوفا می‌شوند، به دنبال شناسایی شرایطی است که بر اثر آن‌ها بروز فرایندهای مختلف محتمل است و در پی نشان‌دادن اهمیت ابعاد زمانی زندگی اجتماعی است که برای شناخت رخدادهای سیاسی اهمیت دارد.» 

تحلیل پیرسون، که در طیف گسترده‌ای از علوم اجتماعی می‌گنجد، هزینه گزافی را آشکار می‌کند که علوم اجتماعی با غیرتاریخی‌شدن می‌پردازد و گنجینه‌ای از ایده‌ها برای جان‌بخشیدن به ادراک ما از فرایندهای تاریخی فراهم می‌آورد. کتاب پیرسون، با نشاندن سیاست در بستر زمان، تاثیری دیرپا در آثار استادان و دانشجویان رشته‌های علوم سیاسی، تاریخ و جامعه‌شناسی تا اقتصاد و تحلیل سیاسی به دنبال دارد. 

پل پیرسون، متولد سال ۱۹۵۹، استاد علوم سیاسی در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی است. وی تحصیل‌کرده رشته علوم سیاسی است. وی در سال ۱۹۸۱ از کالج اوبرلین لیسانس و فوق‌لیسانس را در سال ۱۹۸۶ دریافت کرده و دکتری خود را در سال ۱۹۸۹ در دانشگاه ییل به پایان رسانده است. او از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۴ در دانشگاه هاروارد نیز به تدریس پرداخت و از سال ۲۰۰۳ به مدت دو سال ریاست بخش تاریخ و سیاست انجمن علوم سیاسی آمریکا را عهده‌دار بوده است.

چاپ نخست کتاب «سیاست در بستر زمان: تاریخ، نهادها و تحلیل اجتماعی» نوشته پل پیرسون با ترجمه محمد فاضلی، در 317 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 14 هزار و 800 تومان از سوی نشر نی روانه بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها