چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۹
افلاطون با چهاردهمین چاپ «جمهور» در نمایشگاه کتاب

چهاردهمین انتشار «جمهور» افلاطون با ترجمه فؤاد روحانی از سوی انتشارات علمی و فرهنگی به بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران آمد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) شرکت انتشارات علمی و فرهنگی چهاردهمین نوبت انتشار این کتاب را با شمارگان سه هزار نسخه، 674 صفحه و بهای 28 هزار تومان به بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آورده است. نخستین چاپ این ترجمه سال 1335 منتشر شده بود.

کتاب «جمهور» افلاطون یکی از مهم‌ترین رساله‌های فلسفی در طول تاریخ فلسفه از آغاز تاکنون است. در این اثر نیز مانند دیگر آثار افلاطون مکالمه‌ای میان سقراط و چند نفر از جویندگان حقیقت درگرفته است و در آن درباره مفاهیمی چون عدالت، مدینه فاضله و چگونگی تشکیل حکومت در آن و تربیت افراد جامعه بحث می‌شود. سقراط در نهایت وارد بحث موجبات زوال حکومت‌ها می‌شود. 

روحانی در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب نوشته است: «... نام این کتاب ممکن است موجب سوتفاهم شود؛ یعنی شاید خواننده تصور کند که موضوع کتاب آن نوع حکومتی است که ما امروز به نام جمهوری می‌خوانیم و حال آن‌که چنین نیست. نام اصلی این کتاب در زبان یونانی «پولی‌تیا politeia» است که می‌توان آن را به حکومت یا تأسیس شهر و جامعه ترجمه کرد.» 

فؤاد روحانی «درگذشته به سال 1382»، فارغ‌التحصیل دانشگاه از آکسفورد، لندن و پاریس بود و به پنج زبان زندهٔ دنیا تسلط داشت. او در سال‌های 1961 تا 1964 دبیرکلی اوپک را نیز از سوی ایران بر عهده داشت. 

از دیگر ترجمه‌های منتشرشده روحانی می‌توان به «کلیات زیبایی شناسی» بندتو کروچه و «روان‌شناسی و دین» کارل گوستاو یونگ اشاره کرد. «تاریخ ملی شدن صنعت نفت» و «تاریخ اوپک» نیز نام دو کتاب تألیفی روحانی است.  

شرکت انتشارات علمی و فرهنگی در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در شبستان (سالن ناشرات عمومی)، راهروی 13، غرفه 40 واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها