پنجشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۲
جانوران صاحب «دانشنامه اساطیری» شدند

«دانشنامه اساطیری جانوران و اصطلاحات وابسته» به‌قلم خسرو قلی‌پور به نقش و جایگاه جانوران در اساطیر ایرانی، آیین‌ها و ایزدان مرتبط با آن‌ها برپایه متون کهن ایران باستان پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «دانشنامه اساطیری جانوران و اصطلاحات وابسته» نوشته خسرو قلی‌پور از مجموعه «هزاره‌های دنیای باستان» از سوی بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شد. 

این کتاب پژوهشی است درباره نقش و جایگاه جانوران در اساطیر ایرانی، آیین‌ها و ایزدان مرتبط با جانوران که به‌صورت واژه‌نامه‌ای و با ترتیب الفبایی نام جانوران تدوین شده و شامل معرفی حدود یک‌صد جانور است.
 
نویسنده تلاش کرده تا با ارایه شواهدی از متون کهن ایران باستان مانند اوستا، متون پهلوی و دیگر زبان‌های مرتبط چون سانسکریت، یونانی و زبان‌های خانواده هندواروپایی به معرفی جایگاه جانوران از منظر اسطوره‌شناسی تطبیقی، ریشه‌شناسی نام جانوران و مفاهیم کلیدی مرتبط با موضوع، در زبان‌های باستانی، جدید و نیز گویش‌های موجود بپردازد. 

مجموعه کتاب‌های «هزاره‌های دنیای باستان» برگزیده‌ترین آثار پژوهشگران، محققان و ایرانشناسان داخلی و خارجی را در حوزه مطالعات تاریخ و تمدن ایران باستان و دیگر سرزمین‌ها، در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌دهد. 

چاپ نخست «دانشنامه اساطیری جانوران و اصطلاحات وابسته» در ۳۸۴ صفحه و بهای 25 هزار تومان از سوی بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه در اختیار علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها