جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰
«خواص سنگ‌های مخازن نفت و گاز» در قاب کتاب

مهدی محمد‌صالحی، از تالیف کتاب «خواص سنگ‌های مخازن نفت و گاز» و انتشار نخست آن از سوی نشر ستایش خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مولف این کتاب گفت: کتاب حاضر برای مطالعه دانشجویان رشته‌های مهندسی نفت تالیف شده است تا بتوانند با موضوعاتی مانند اکتشاف، بهره‌برداری و مخازن هیدروکربوری آشنا شوند.

صالحی ادامه داد: کتاب حاضر در 11 فصل تالیف شده است، و در تمامی فصل‌های آن مباحث مربوط به مهندسی نفت و چگونگی استخراج آن از منظر نویسنده بررسی شده است.

این مولف، در بیان موضوعات طرح شده در کتاب اظهار کرد:‌ پس از ارایه مقدمه‌ای در کتاب درباره نفت و منشا آن و نیز ترکیبات نفتی به سراغ تراکم‌پذیری سنگ مخزن رفته و موضوعاتی مانند انبساط ‌پذیری هم‌فشار و خواص مکانیکی سنگ را در کنار اندازه‌گیری‌های آزمایشگاهی بررسی کردم.

وی، در ادامه با اشاره به بررسی نفوذ‌پذیری مطلق در این کتاب گفت: در بررسی این موضوع، تمامی تقسیمات نفوذ‌پذیری و کاربرد آن در استخراج نفت مورد بررسی قرار گرفته است.

بنا به گفته نویسنده، اشباع سیالات، از دیگر موضوعاتی است که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته  و در آن اثر انبساط سیالات و روش‌های اندازه‌گیری اشباع بررسی و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

صالحی ادامه داد: موضوع خواص الکتریکی سنگ و سیال مخزن و کشش سطحی و بین‌سطحی در فصل‌های هفتم و هشتم از این کتاب بررسی شده است و در ادامه نیز ترشوندگی و فشار مویینگی با بررسی مفاهیم اساسی در این رشته و بیان ریاضی فشار مویینگی برای مطالعه مخاطبان تدوین شده است.

بنابه گفته این مولف، نفوذ‌پذیری نسبی در فصل پایانی این کتاب گنجانده شده است و در آن بیان نفوذ‌پذیری نسبی و تحرک‌پذیری در کنار عوامل موثر بر اندازه‌گیری نفوذ‌پذیری نسبی در آن بررسی شده است.

کتاب«خواص سنگ‌های مخازن نفت و گاز» با شمارگان دو هزار نسخه در 408 صفحه، به بهای 25 هزار تومان از سوی انتشارات ستایش چاپ نخست خود را تجربه کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها