یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
نخستین جلد «خواص مکانیکی مواد» بر پیشخان کتابفروشی‌ها

جلد نخست مجموعه «خواص مکانیکی مواد» با عنوان «تغییر شکل مومسان و مکانیسم‌های استحکام‌دهی مواد مهندسی» اثر علی اکبر اکرامی، از سوی موسسه انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مجموعه دوجلدی «خواص مکانیکی مواد» حاصل تجربه تدریس علی‌اکبر اکرامی، مدرس دانشکده مهندسی و علم مواد دانشگاه صنعتی شریف، در درس‌های خواص مکانیکی مواد 1 و 2 در رشته‌های کارشناسی مهندسی مواد است.

جلد نخست این اثر با عنوان «تغییر شکل مومسان و مکانیسم‌های استحکام‌دهی مواد مهندسی» شامل 6 فصل است. در فصل نخست، به بررسی شبکه‌های بلوری پرداخته شده است.

در فصل دوم، علاوه بر بررسی مکانیسم‌های تغییر شکل مومسان مواد مهندسی، لغزش و دوقلویی، تاثیر عوامل مختلف بر منحنی تنش‌ـ کرنش تک‌بلورها نیز بررسی شده‌اند.

فصل سوم، به بررسی نظریه نابجایی‌‌ها شامل نیروی نابجایی‌ها و مکانیسم‌های آزاد شدن نابجایی‌ها از موانع، اختصاص دارد.

پاسخ مواد مختلف مهندسی به تغییر شکل مومسان، در فصل چهارم کتاب «خواص مکانیکی مواد؛ تغییر شکل مومسان و مکانیسم‌های استحکام‌دهی مواد مهندسی» ارایه شده است.

مخاطبان در فصل پنجم این اثر، با مکانیسم‌های افزایش استحکام مواد مهندسی آشنا می‌شوند. در این فصل، مکانیسم‌های مختلف استحکام‌دهی شامل کرنش‌سختی، اندازه دانه، رسوب‌سختی و پراکنده‌سختی، ارایه شده‌اند.

مولف در فصل ششم این کتاب دانشگاهی، آزمون‌های تعیین خواص مکانیکی مواد تحت نیروهای استاتیکی و دینامیکی را ارایه کرده است.

جلد دوم مجموعه «خواص مکانیکی مواد» نیز که به‌زودی منتشر خواهد شد، در سه بخش تدوین شده است. در بخش نخست که شامل چهار فصل است، علاوه بر بررسی مکانیسم‌های جوانه‌زنی و رشد ترک در شکست ترد، نیمه‌ترد و نرم‌تحلیل تنش در راس ترک و در بارگذاری‌های مختلف بررسی شده‌اند. 

بخش دوم، به خستگی و مکانیسم‌های جوانه‌زنی و رشد ترک‌خستگی و تاثیر عوامل مختلف بر حد یا استحکام‌خستگی اختصاص دارد. 

تغییر شکل در دمای زیاد و خزش، در بخش سوم این جلد از کتاب «خواص مکانیکی مواد» ارایه شده است. در این بخش، مکانیسم‌های مختلف تغییر شکل خزش، جوانه‌زنی و رشد ترک یا حفره‌ها در دمای زیاد و تاثیر عوامل مختلف بر مقاومت در برابر خزش تشریح شده‌اند. 

دانشجویان مهندسی مواد در مقاطع مختلف و دانشجویان مهندسی مکانیک و مهندسی عمران، مخاطبان اصلی کتاب «خواص مکانیکی مواد؛ تغییر شکل مومسان و مکانیسم‌های استحکام‌دهی مواد مهندسی» را تشکیل می‌دهند.

چاپ نخست کتاب «تغییر شکل مومسان و مکانیسم‌های استحکام‌دهی مواد مهندسی» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 316 صفحه، به بهای 12 هزار تومان از سوی موسسه انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها