چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۳
انتشار «نامه روشن» برای گرامیداشت مصحح «جامع التواریخ»

«نامه روشن» به کوشش تهمورث ‌ساجدی و احمد اداره‌چی‌گیلانی منتشر شد. این کتاب مجموعه 27 مقاله و سه شعر از استادان و پژوهشگران حوزه‌های تاریخ و ادبیات برای گرامیداشت هشتادمین زادروز محمد روشن، مصحح و پژوهشگر است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «نامه روشن» به کوشش تهمورث ساجدی و احمد اداره‌چی‌گیلانی به‌مناسبت نکوداشت هشتاد سالگی محمد روشن،‌ نویسنده، پژوهشگر و مصحح بسیاری از متون کهن ایران با همکاری مرکز پژوهشی میراث مکتوب از سوی انتشارات صدای معاصر راهی بازار کتاب شده‌است.

این کتاب که مجموعه‌ 27 مقاله از استادان و پیشکسوتان حوزه‌هایی چون تاریخ، ادبیات، نسخه‌پژوهی و تصحیح است همراه با سه شعر از جعفر بخش‌زاد محمودی، رحمت موسوی‌گیلانی و منوچهر هدایتی تدوین شده‌است. سید علی آل‌داود، محسن ابوالقاسمی، احمد اداره‌چی گیلانی، اکبر ایرانی، محمد بهنام‌فر حسینی کهنسال داودی، افشین پرتو، عباس پریش‌روی، پور احمد جکتاجی، ابوالقاسم جلیل‌پور، محمدرضا راشدمحصل و رضا رضازاده‌لنگرودی برخی پژوهشگرانی به‌شمار می‌روند که در این کتاب، مقاله‌ای در بزرگداشت مقام علمی محمد روشن نوشته‌اند.

از دیگر نویسندگان مقاله‌ها می‌توان به تهمورث ‌ساجدی، احمد سمیعی، مهدی سیدی، جعفر شجاع‌کیهانی، احسان شفیعی،‌ فرهاد طاهری،‌ مجدالدین کیوانی، عبدالکریم گلشنی، محمود متقالچی، رحمت موسوی‌گیلانی، سیروس مهدوی، احمد مهدوی‌دامغانی، فریدون نوزاد، رضا نوزاد، محمود نیکویه و محمدکاظم یوسف‌پور اشاره کرد.

سید علی آل‌داود در مقاله‌اش با عنوان «کتابچه راه گیلان و مخارج آن» نوشته است: «محمد روشن یکی از مصححان برگزیده و پرکار متون ادبی و تاریخی زبان فارسی است. شاید در مدت چهل پنجاه سال اخیر کمتر کسی به اندازه ایشان، نسخه‌های خطی نادر و کمیاب و نفیس و یا آثار پر دستنویس اما دشوار را تصحیح کرده و انتشار داده باشد. آثاری که هر کدام اهمیت خاص خود را دارد و بر غنای زبان و ادب فارسی افزوده است. کتابچه راه گیلان و مخارج آن که در فهرست‌های نسخه‌های خطی و در آغاز دست‌نویس منحصر آن با عناوین گوناگونی چون «راپورت گردش در کوهستانات مابین قزوین و گیلان» و «تفصیل راه‌ها و امتدادات مختلفه در کوهستانات مابین قزوین و گیلان» و یا «کتابچه راه گیلان» از آن نام برده شده، تالیف سلیمان‌خان مهندس از درس‌خواندگان ادوار نخست مدرسه دارالفنون است.»

در آغاز کتاب «کارنامه روشن» و آثار این مصحح و پژوهشگر آمده است: «تفسیر سوره یوسف»، «منشآت خاقانی»، «مشروطه گیلان از یادداشت‌های رابینو»، «داستان فرود از شاهنامه فردوسی»، «مرزبان‌نامه» اثر سعدالدین وراوینی، «تاریخ طبری»، «جامع التواریخ رشیدی»، «سلامان و ابسال» اثر نورالدین عبدالرحمان جامی، «منطق الطیر» ابوحامد فریدالدین محمد عطار نیشابوری، «کلیله و دمنه» ترجمه ابوالعالی نصرالله منشی، «حدیقه الحقیقه» اثر ابوالمجد مجدود آدم سنایی، «ویس و رامین» تالیف فخرالدین اسعد گرگانی و «جامع الواریخ» اثر ارزشمند رشیدالدین فضل‌الله همدانی برخی  آثار مشهور در زبان و ادبیات فارسی هستند که محمد روشن آن‌ها را تصحیح کرده‌است.

«نامه روشن» به کوشش تهمورث ساجدی و احمد اداره‌چی‌گیلانی در 432 صفحه، شمارگان پانصد نسخه و قیمت 25 هزار تومان از سوی انتشارات صدای معاصر با همکاری مرکز پژوهشی میراث مکتوب در اختیار پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار گرفته‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها