سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۱
پیشنهادهای گرم «سفر» برای روزهای سرد زمستان

چهل و یکمین شماره ماهنامه «سفر» منتشر شد. این ماهنامه در جدیدترین شماره خود سفر به جنوب گرم ایران در فصل سرما را به خوانندگان پیشنهاد می‌دهد. شکارچیان آلاسکا، اسطوره تنها و دور دنیا با دوچرخه از دیگر گزارش‌های خواندنی این شماره «سفر» است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گزارش عملکرد صد روزه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آغازگر چهل و یکمین شماره ماهنامه «سفر» است. در این گزارش فعالیت‌های انجام شده از سوی هر یک از معاونت‌های سازمان میراث فرهنگی در این صد روز تشریح شده است.

پیشنهاد سفر به شهرهای جنوبی ایران چون بوشهر، شهر عمارت‌ها، چابهار، همیشه بهار و زابل در بخش سفر و ایرانگردی این ماهنامه جای می‌گیرد. در این بخش جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های تاریخی شهرهای جنوبی ایران به اختصار معرفی می‌شوند. 

در بخشی از این گزارش درباره قدمت شهر زابل می‌خوانیم: «سرزمین سیستان و بلوچستان بسیار تاریخی است و سرشار از جاذبه، زابلش زادگاه کیقباد، کیکاووس و رستم دستان و مرکز سیستان بوده است. شهر سوخته زابل را شناسنامه پر افتخار سیستان و اولین و بزرگترین استقرار شهرنشینی در شرق فلات ایران می‌دانند که با توجه به تحقیقات صورت گرفته، کمتر ابزار جنگی در آن کشف شده و گویای این است که مردم در آن‌جا در صلح و آرامش زیست می‌کرده‌اند. شهر سوخته در زمره پیشرفته‌ترین شهرهای جهان قدیم بوده است و آثار سکونت در حدود 6 هزار سال در این شهر یافت شده است.» 

گزارش نشست کارشناسی «شکار و چالش‌های صیانت از زیستگاه‌ها» مطلب بعدی «سفر» است. در این نشست که در تحریریه این ماهنامه برگزار شد، فریبرز رییس دانا، اقتصاددان، حسین کارگر، مدیر حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، محمد درویش، کارشناس محیط زیست و عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، هاشم اسدزاده، مدیرعامل شرکت تورهای شکار و طبیعت و محمدعلی اینانلو، فیلمساز طبیعت دیدگاه‌های مفیدی را درباره حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی کشور ارایه کردند. 

«شکارچیان آلاسکا» عنوان گزارش بعدی ماهنامه «سفر» است که به بررسی تجربه آلاسکا در شکار نظام‌مند گونه‌ای پیر و فرتوت (ترفه) می‌پردازد. 

یادداشت‌های سفر به آلماتی و آستانا در قزاقستان با عنوان «در آستانه سیبری» مطلب بعدی این ماهنامه است. در بخشی از این سفرنامه درباره پرورش عقاب در قزاقستان آمده است: «پرورش عقاب‌های تنومند در قزاقستان برای به دام انداختن گرگ و روباه سنت دیرینه‌ای در این کشور دارد. این عقاب‌ها در گذشته که سرمای شدید و قحطی استپ‌ها را فرامی‌گرفت، روزی‌رسان خانواده‌های قزاق بودند. برای تربیت عقاب‌ها زمان زیادی صرف می‌شود عقاب باید گوشت خام را تا مدت‌ها از دست صاحبش بگیرد تا بتواند با او انس بگیرد. حالا این عقاب‌های تنومند در ورزش سنتی قزاق‌ها نقش قابل توجهی دارند و به‌عنوان یک جاذبه گردشگری مطرح هستند.» 

«کنیا، مهد اکوتوریسم جهان» مطلب بعدی «سفر» است که به معرفی جاذبه‌های گردشگری و سابقه تاریخی کشوری می‌پردازد که به دلیل سابقه طولانی برگزاری تورهای سافاری حیات وحش در آن مهد طبیعت‌گردی جهان نام گرفته است. 

ماهنامه «سفر» در ادامه خوانندگان خود را به یک سفر رویایی و طلایی با کشتی تفریحی می‌برد. در این گزارش مطالب خواندنی درباره بخش پذیرایی کشتی‌های کروز، فعالیت‌های تفریحی روی عرشه، فعالیت‌های زمینی کشتی‌های تفریحی و بازاریابی و درآمد این کشتی‌ها گنجانده شده است. 

در بخش بعدی ماهنامه «سفر»، کوروش خراسانی، مدیر برنامه‌ریزی و گسترش فروش و سید محمود فاضلی کارشناس ارشد ایران ضرورت‌های آزادسازی در نظام حمل و نقل هوایی کشور را تشریح می‌کنند. 

گفت‌وگو با دکتر جواد احمدی، مدیر عامل بیمارستان لاله درباره گردشگری سلامت و راهکارهای توسعه این نوع گردشگری در کشور، مصاحبه اختصاصی با محمدعلی ایلخانی، مدیرعامل و رییس هیات مدیره جایگاه تشریفات اختصاصی فرودگاه امام خمینی(ره) درباره امکانات ویژه این جایگاه و تاثیر آن در ارایه خدمات بهینه مسافری در کشور و سرانجام گفت‌وگو با مرتضی مرادلی، عکاس نجوم درباره جلوه‌های عکاسی شب در آسمان، گفت‌وگوهای ویژه این شماره ماهنامه «سفر» را تشکیل می‌دهند.

«اسطوره تنها»، گزارش مراسم بزرگداشت عبدالمجید ارفعی، ایلامی‌شناس ایرانی، گزارش تصویری «دور دنیا با دوچرخه»، «سهم جوامع محلی در توسع بوم‌گردی» و «تونل نمی‌خواهیم، غار می‌خواهیم» از دیگر مطالب خواندنی ماهنامه «سفر» است. 

چهل و یکمین شماره ماهنامه «سفر» در 87 صفحه و بهای چهار هزار و 500 تومان به سردبیری همایون ذرقانی در دسترس علاقه‌مندان صنعت گردشگری قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها