جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۰
کشور شب‌های سفید را در یک کتاب بخوانید

كتاب«نروژ» به‌کوشش غلامرضا ابراهیم‌پور از مجموعه «کتاب سبز» وزارت امور خارجه، این کشور را از نظر جغرافیایی، تاریخی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و بین‌المللی معرفی کرده و اطلاعاتی بر اساس آخرین آمار این وزارتخانه در اختیار پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار می‌دهد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «نروژ» به‌کوشش غلامرضا ابراهیم‌پور از مجموعه «کتاب سبز» دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در هفت فصل «جغرافیا»، «تاریخ»، «فرهنگ»، «اوضاع اقتصادی»، «ساختار سیاسی»، «سیاست خارجی» و «روابط با جمهوری اسلامی» منتشر شد.

کشور پادشاهی نروژ یکی از دو کشور اصلی شبه‌قاره اسکاندیناوی است که قسمت شرقی این شبه‌جزیره را سوئد و قسمت غربی آن را نروژ تشکیل داده‌است. نروژ کشوری کوهستانی به‌شمار می‌رود و خط الراس کوه‌های آلپ آن را پوشیده از یخ‌های دائمی کرده که تا کنار دریا امتداد دارد. نروژ به‌نام غرب اسکاندیناوی نیز شهرت دارد و به‌دلیل داشتن خلیج‌های فراوان به کشور هزار خلیج معروف است.
 
در بخش‌های شمال‌غرب نروژ یا شمالگان به دليل نزدیکی با قطب شمال، خورشید کاملا غروب نمی‌کند اما در مناطق جنوبی کشور مانند اسلو که فاصله بسیاری تا شمالگان دارد این اختلاف روشنایی و تاریکی کمتر است. «داستایفسکی» نویسنده روس، دوره روشنایی در نروژ را شب‌های سفید نام نهاده و می‌نویسد: «نور اضافه‌ای که این کشور در طول تابستان از آن بهره‌مند می‌شود بهای تاریکی‌ای است که در طول زمستان می‌پردازد.»

درباره تاریخ نروژ در کتاب آمده‌است: «نورس‌ها معروف به وایکینگ‌ها، کرانه شمال‌غربی اروپا را از قرن هشتم تا یازدهم غارت کردند. آن‌ها در قرن نهم میلادی، کشوری را به‌وجود آوردند که پادشاهی نروژ نامیده شد. در اواخر قرون وسطا، ‌دانمارک بر نروژ استیلا یافت و این کشور جزیی از پادشاهی دانمارک به‌شمار آمد. سپس سوئد در منطقه اسکاندیناوی قدرت یافت و لذا نروژ و سوئد به‌یکدیگر پیوستند و پادشاهی سوئد ـ نروژ را به‌وجود آوردند. پادشاهی سوئد ـ نروژ تا سال 1905 ادامه یافت و از آن سال به بعد نروژ تحت عنوان پادشاهی نروژ به‌صورت کشوری مستقل درآمد.»

پادشاه کنونی نروژ، هارالد پنجم است، پادشاه قدرت را از طریق دولت اعمال می‌کند. در واقع قدرت اجرایی در دست دولت است و پادشاه، مقامی تشریفاتی در نظام سلطنتی نروژ محسوب می‌شود. تا پیش از سال 1884 و برقراری سیستم پارلمانی، شاه رسما هیات دولت را منصوب می‌کرد، اما پس از آن مطابق با خواست‌های پارلمان عمل می‌کند.

درباره روابط دیپلماتیک میان ایران و نروژ در کتاب نوشته شده‌است: «تاریخ مراودات سیاسی ميان ایران و نروژ به سال 1284 شمسی (1905 میلادی) برمی‌گردد. همزمان با اعلام استقلال نروژ، ابتدا سفيران ایران در روسیه و پس از تاسیس سفارت استکهلم در 1289 شمسی (1910 میلادی) سفيران ایران در سوئد در نروژ اکردیته بودند. در  سي‌ام فروردین 1342 شمسی (1963 میلادی) سفارت ایران در اسلو تاسیس شد و از آن پس، روابط ایران و نروژ بر اساس اصول تفاهم و همکاری متقابل گسترش یافت.»

چاپ نخست کتاب «نروژ» به‌کوشش غلامرضا ابراهیم‌پور در 114 صفحه و به قيمت سه‌هزار و 800 تومان از سوی اداره نشر وزارت امور خارجه در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها