چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۷
راه‌‌های موفقیت در خصوصی‌سازی، به روایت کتاب

کتاب «نقش حقوق شرکت‌ها و بازار بورس در موفقیت خصوصی‌سازی» در هشت فصل، به همت انتشارات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به چاپ رسید./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «نقش حقوق شرکت‌ها و بازار بورس در موفقیت خصوصی‌سازی» به قلم دکتر محمود باقری، در هشت فصل به بررسی نقادانه قوانین مربوط به شرکت‌ها و بازار سرمایه با توجه به مباحث خصوصی‌سازی پرداخته‌است.

«تجربه و مبانی فلسفی و اقتصادی خصوصی‌سازی»،‌ «زیرساخت‌های حقوقی خصوصی‌سازی و توسعه نهاد‌های اقتصادی (با تکیه بر مفهوم شرکت)»، «رابطه خصوصی‌سازی و بازار تاریخچه تحولات و چارچوب‌های حقوقی انواع بازار سرمایه» و «خطرات خصوصی‌سازی کاستی‌های نظام سرمایه‌داری و ناکارآمدی زیرساخت‌های حقوقی آن» عنوان‌های چهار فصل نخست کتاب حاضر را شامل می‌شوند.
 
در این فصل‌ها، به مباحثی مانند دلایل و اهداف خصوصی‌سازی،‌ آسیب‌شناسی دلایل تحقق‌نیافتن مفهوم شرکت در ایران و کارکرد، ‌جایگاه و انواع بازار سرمایه در اقتصاد بازار و انحصار و تخریب رقابت اشاره شده‌است.

نویسنده در نخستین بخش کتاب، با اشاره به اهداف و دلایل خصوصی‌سازی معتقد است که خصوصی‌سازی ممکن است به روش‌های مختلفی صورت پذیرد؛ از طریق بازار بورس و شرکت‌های سهامی عام یا با مزایده و شرکت‌های سهامی خاص،‌ فروش سهام و یا دارایی‌های شرکت‌های دولتی و یا فروش مستقیم به بخش خصوصی. 

فصل‌های پنجم تا هفتم کتاب، به طرح مباحث مربوط به «ظهور حقوق اقتصادی»، ‌«روش‌های ایجاد هماهنگی میان سیاست‌های شرکت‌های تعاونی و مبانی حقوق بازار اوراق بهادار»،‌ «تعارض حقوق عمومی بازار اوراق بهادار و حقوق رقابت» اختصاص دارند. 

از مهمترین موضوعات ارایه شده در این فصل‌ها می‌توان به کنترل،‌ راهبرد و هدایت شرکت‌‌ها با ابزار‌های حقوق عمومی، ماهیت متغیر بازار‌های بورس، هم‌گرایی عملی و رقابت بیشتر و ادغام شیوه‌های جدید انحصار و توافقات ضد‌رقابتی اشاره کرد. 

در فصل نهم نیز، مباحث کتاب جمع‌بندی و از آن‌ها نتیجه‌گیری شده و نویسنده راهکارهایی از جمله تغییرات و یا اصلاحات مبنایی در اندیشه سیاسی و اقتصادی،‌ تغییرات هماهنگی قوانین موجود و تغییرات درونی در قوانین خاص را در زمینه حل مشکلات و بهبود وضع ارایه کرده‌است.

نخستین چاپ کتاب «نقش حقوق شرکت‌ها و بازار بورس در موفقیت خصوصی‌سازی» با شمارگان یکهزار نسخه در 227 صفحه، به قیمت پنجهزار تومان به همت دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منتشر شده‌است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    با تشکر خوب بود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها