دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۶
بررسی اصالت خاتمیت از نگاه اسلام در کتاب «فرجام فرخنده»

کتاب «فرجام فرخنده» به قلم مهدی حبیبی با مطرح کردن مسایل مربوط به خاتمیت پیامبر اسلام(ص) خاتمیت اسلام را از نگاه قرآن، هدایت الهی و روایت ائمه(ع) بررسی کرده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب«فرجام فرخنده» در چهار فصل با عنوان‌های«محمد(ص) خاتم پیامبران»،«قرآن کتاب جاویدان»،«اسلام آیین پایدار» و «امامت و رمز خاتمیت» موضوع اصالت خاتمیت از نگاه اسلام پرداخته را بررسی می‌کند.

این کتاب با پاسخگویی به این سوال که «اگر اسلام دینی حق است، طبق آموزه‌های اسلام پس از حضرت محمد(ص) هرگز پیامبری مبعوث نخواهد شد؟» به تشریح اصالت خاتمیت میان باورهای اسلامی می‌پردازد.

در نگاه نخست بحث غالب این کتاب یک بحث «درون دینی» به نظر می‌رسد اما با اثبات اصالت باور به خاتمیت و مهدی‌باوری می‌توان ادعا کرد که این بحث کارکردی برون دینی نیز دارد.

از مطالعه این کتاب می‌توان به این نتیجه رسید که اگرچه مخاطبان کتاب «فرجام فرخنده» مسلمانانی‌اند که ریشه‌های باور به خاتمیت را در دین خود احساس می‌کنند اما مطالعه این کتاب برای پژوهشگران حوزه بهائی و غیربهائی نیز مفید است چرا که محتوای این کتاب درآمدی به سنجش درستی یا نادرستی رهبران بابیت و بهائیت است. 

نویسنده کتاب در چهار محور اصلی به موضوع خاتمیت پرداخته است. «خاتمیت پیامبر(ص) به این معنا که پس از ایشان هیچ پیامبری مبعوث نخواهد شد»،«خاتمیت قرآن به این معنا که پس از آن وحی قطع شده و هیچ کتابی از آسمان نازل نخواهد شد»،« خاتمیت اسلام به این معنا که پس از آن هیچ دین جدیدی برای بشر تشریع نخواهد شد» و «تبیین خاتمیت در پرتو بحث هدایت الاهی» چهار محور اصلی این کتاب‌اند. 

این چهار محور اصلی کتاب با وجود مستقل بودن، مکمل یکدیگرند و خاتمیت را از «منظر قرآن»، «پیامبر اکرم(ص)»،«امیرالمومنین(ع)»،«امامان معصوم(ع)»،«دانشمندان شیعه»، «دانشمندان سنی» و«منکران» بررسی می‌کنند.

نویسنده کتاب با بهره‌گیری از آیات الهی و تعاریف قرآن، اسلام را دینی خالص می‌نامد. به عقیده نویسنده «اسلام دین خالص خدا است، یعنی دین توحید و یکتاپرستی است از شرک و ریا به دور است. باید دانست در بیان قرآن به دیگر آیین‌ها هم، چه آیین‌های الهی و چه آیین‌های باطل، لفظ دین اطلاق می‌شود به این ترتیب حتی کافران هم دین دارند اما مصداق دین به معنای آیین یکتاپرستی که حق و آسمانی و الهی است، فقط اسلام است.»

همچنین در قسمتی از کتاب می‌خوانیم: «خداوند برای هدایت آدمیان، پیامبران را پی در پی برانگیخت تا آن که اراده خداوندی بر آن قرار گرفت که ردای خاتمیت را بر قامت نازنین حبیب خویش محمد مصطفی(ص) استوار فرماید و سلسله پیامبران را به وسیله آن عزیز به انتها رساند و کتاب او را آخرین کتاب آسمانی بداند و دین اسلام را قرین قیامت قرار دهد.» 

کتاب «فرجام فرخنده» به قلم مهدی حبیبی با شمارگان سه هزار نسخه، در 235 صفحه و به بهای یکصد هزار ریال برای نخستین بار از سوی نشر گوی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط