پنجشنبه ۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۰
بررسی انسان‌شناسی زیستی از دریچه کتاب

«مبانی انسان‌شناسی زیستی» عنوان اثری مشترک از محمد شریف کمالی و اصغر عسگری خانقاه است. این کتاب در 14 فصل، علاوه‌ بر بررسی شاخه‌های مختلف انسان‌شناسی زیستی، به مباحث جدید این رشته نیز اشاره دارد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، چهار فصل نخست کتاب حاضر، با طرح مباحثی چون شاخه‌های انسان‌شناسی زیستی، دوره‌های زمین‌شناسی، فسیل‌های نخستی‌ها و انسان نئاندرتال به موضوعات محوری «استخوان‌شناسی» و «دیرینه‌شناسی و دیرینه‌شناسی نخستی‌ها» پرداخته است.

نویسندگان این اثر با تشریح ابعاد مختلف شاخه انسان‌شناسی زیستی، تاریخچه این حوزه را مربوط به اواخر قرن 19 دانسته و آورده‌اند: «انسانی‌شناسی به سرعت از تاریخ طبیعی جدا شد و به‌صورت فعلی درآمد تا جایی که در سال 1935 برای دانشمند این حوزه، ‌یعنی تی،‌ کی. پنی من امکان داشت تا تاریخی از این رشته را به‌عنوان صد سال انسان‌شناسی بنویسد.»

از دیگر فصل‌های مهم این کتاب، می‌توان به «گروه‌های خونی»، «تفاوت و تنوع انسانی»، «انسان‌شناسی مولکولی» و «عوامل موثر در انتخاب غذای انسان» اشاره کرد. 

عالمگیری رمز ژنتیکی، اجزای ترکیبات خون، راه‌های طبقه‌بندی انسان و آگاهی از اثرات فیزیولوژیکی و طبقه‌بندی غذا، از مباحث قابل توجه این فصل‌ها هستند.

مولفان در فصلی از کتاب با عنوان «تفاوت‌ و تنوع انسانی» با اشاره به علاقه‌مندی انسان‌‌ها به موضوع طبقه‌بندی خود و کاربرد نشانه‌های هویتی معتقدند که بیشتر انسان‌ها بیشتر خود را بر پایه نژاد طبقه‌بندی می‌کنند. به‌عنوان نمونه درایران،‌ طبقه‌بندی بیشتر مردم بر پایه قومیت است در حالی‌که ‌در آمریکای شمالی، مردم خود را به سیاه‌پوست،‌ سفیدپوست، آسیایی،‌ اسپانیایی، آفریقایی و بومی (سرخ‌پوست) تقسیم و طبقه‌بندی ‌می‌کنند.

نخستین چاپ کتاب «مبانی انسان‌شناسی زیستی» با شمارگان یک‌هزار نسخه‌ در 311 صفحه،‌ به بهای 6 هزار تومان از سوی انتشارات سمت منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها