چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۲
اسطوره‌های ایران باستان به «سرزمین من» آمدند

پنجاه و یکمین شماره ماهنامه ایرانشناسی و ایرانگردی «سرزمین من» به بررسی اسطوره‌های ایران باستان و مهم‌ترین آیین‌های ایرانیان در ماه پاییز مانند مهرگان، آبانگان و آذرگان پرداخته‌است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پنجاه و یکمین شماره «سرزمین من» گزارش‌ها و مقالاتی خواندنی را درباره دایناسورهای ایران، آیین‌های اساطیری ایرانیان در فصل پاییز و ...  دربردارد.

«پاییز در ایران باستان» عنوان گزارش بخش تاریخ این شماره «سرزمین من» است که مهم‌ترین آیین‌های ایرانیان را در این فصل همچون مهرگان، آبانگان و آذرگان بررسی می‌کند و می‌نویسد: «باستانشناسان قدمتی حدود چهار هزارساله برای جشن مهرگان تخمین می‌زنند و دو جشن دیگر نیز تاریخی طولانی پشت سر دارند. مهرگان، آبانگان و آذرگان سه جشن عمده ایرانیان باستان بودند که در موسم خزان در ایران برگزار می‏شدند که مرتبط به سه ایزد و ایزدبانوی ایرانی بودند؛ مهر، آناهیتا و آذر» 

«سرزمین من» در بخش دیرینه‌شناسی، انواع دایناسورهای ایران و چگونگی کشف فسیل آن‌ها را بررسی می‌کند. در این گزارش ماجرای کشف فسیل‌ها و مطالعات انجام شده درباره دایناسورهایی که حدود یکصد و هشتاد میلیون سال پیش در ایران می‌زیسته‌اند، آورده شده‌است. این گزارش به قلم مجید میرزایی‌عطاآبادی، دکترای فسیل‌شناسی از دانشگاه هلسینکی فنلاند نوشته شده‌است که پیش از این مطلب «اسرار حیات‌وحش ماقبل تاریخ ایران» وی در سرزمین من منتشر شده‌بود. 

«ایران، پناهگاه دایناسورها» و «این دایناسورهای مهم» عناوین دو مطلب دیگر این پرونده است. «این دایناسورهای مهم» به قلم «مارتین کونرات»، دانشیار جانورشناسی دانشگاه پالاسکی جمهوری چک و پژوهشگر مرکز زیست‌شناسی تکاملی دانشگاه اوپسالای سوئد است که در آن به این موضوع پرداخته که چرا کشف فسیل‌های دایناسور در ایران اهمیت جهانی دارد. 

تصاویر زیبا و منحصربه‌فردی از زندگی روستاییان استان کردستان در بخش «مردم ایران» این شماره با عنوان «در دامان دامنه‌های غربی» آورده شده‌است. این تصاویر دیدنی از ناحیه‌ای کوهستانی و پربارش از ایران تهیه شده که به‌دلیل همین شرایط محیطی خاص، مردمان آن را به سختکوش‌ترین مردمان ایرانی بدل کرده‌است. این عکس‌ها حاصل سفر و ماه‌ها زندگی عکاس در میان کردهای این منطقه بوده که نخستین‌بار در «سرزمین ‌من» منتشر می‌شوند و در کنار هر عکس‌ می‌توانید توضیحات مفصل و مهمی را از زندگی کردها در کردستان بخوانید. «سرزمین من» در شماره‌های قبلی خود نیز گزارش‌های منحصربه‌فردی از زندگی مردمان سیستان و بلوچستان، گلستان و عشایر ایران منتشر کرده‌بود.

«آسمان تهران» عنوان مطلب بخش معماری پنجاه و یکمین شماره این ماهنامه است که به بررسی بقعه امامزاده سیداسماعیل(ع)، یکی از قدیمی‌ترین بناهای به جامانده از تهران قدیم می‌پردازد. این بقعه، قدیمی‌ترین کتیبه تاریخی تهران را در خود جای داده و دورتادور آن، کوچه‌پس‌کوچه‌هایی دارد که به قدیمی‌ترین محلات تهران مرتبط است و از معماری گذشته تهران نشانه‌های بسیاری را در آن می‌توان دید. 

اصغر عبداللهی در دهمین شماره سفرنامه خود به اصفهان سری زده‌است. او در  سفرنامه «به اصفهان برو» دست خواننده را می‌گیرد و  به گشت‌وگذار در این شهر تاریخی می‌برد. 

از این پس، در هر بخش از «کارگاه عکاسی» یکی از عکاسان معروف جهان به خوانندگان خواهد گفت که هر عکس خود را چگونه گرفته و مشخصات دوربین و ویژگی‌های محیطی چگونه بوده‌اند. نخستین بخش از این کارگاه، باعنوان «چگونه این عکس‌ها را گرفتم؟» عکس‌ها و توصیفات «استیو بلوم، عکاس و طبیعت‌دان» را مرور می‌کند. این کارگاه، ترجمه‌ای از کتاب «کارگاه کاربردی برترین عکاسان جهان با موضوع سفر و طبیعت» نوشته «اندی استیل» و حاصل گفت‌وگو و نقل تجربیات 10 عکاس برتر جهان در حوزه سفر و طبیعت است. 

«سرزمین من» در این شماره 6 پیشنهاد هیجان‌انگیز برای گذراندن اوقات فراغت و گردش ارایه می‌دهد. از میان این پیشنهادها می‌توان به «اینجا غرق است» (راهنمایی برای سفر به جنگل ابر در استان سمنان) و «در آستان درب امام» (گشت‌وگذار و زیارت امامزاده درب امام اصفهان) اشاره کرد.

«شهر نخل و بادگیر» نام مقاله بخش میراث این شماره ماهنامه است که به تماشای دیدنی‌های شهر تاریخی اردکان می‌رود و در زیرمجموعه موزه‌گردی هم مطلب «در عمارت رنگ و شیشه» خوانندگان را برای گشت و گذار به موزه آبگینه و سفال تهران می‌برد. علاوه بر این «سرزمین‌ من» در بخش خرید هم با مطلب «قالی از شمال‌شرقی» خوانندگان را برای آشنایی با شکل تهیه و همین‌طور خرید دست‌بافته‌های کرمانجی راهی خراسان شمالی می‌کند و گزارش «شیرین شیرازی» در زیرمجموعه سفره ایرانی، شیوه طبخ شکر پلو شیرازی را آموزش می‌دهد. 

پنجاه و یکمین شماره ماهنامه ایرا‌شناسی و ایرانگردی «سرزمین ‌من» به سردبیری رضا مختاری در یکصدصفحه و قیمت سه هزار و 500 تومان در اختیار علاقه‌مندان به گردشگری قرار گرفته‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها