دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۳
عملکرد اقتصاد، در قاب کتاب بررسی شد

نخستین چاپ کتاب «آزادسازی و عملکرد اقتصاد» نوشته موسی غنی‌نژاد، زمینه‌های نظری و تجربه‌های عملی اقتصاد دولتی و خصوصی را در ایران و کشور‌های دیگر بررسی می‌کند./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «آزاد سازی و عملکرد اقتصاد» نوشته موسی غنی‌نژاد، عضو هیات علمی دانشگاه صنعت نفت، در 6 فصل، به بررسی عملکرد اقتصادی در دو حوزه دولتی و خصوصی می‌پردازد. این اثر به همت انتشارات دنیای اقتصاد به بازار نشر عرضه شده است.

سه فصل نخست کتاب، با عنوان‌های «پیشینه مفهوم آزادسازی و جایگاه آن در ادبیات اقتصادی معاصر»، «مبانی نظری آزادسازی» و «تجربه آزادسازی اقتصادی در برخی کشورها» به مباحثی مانند اقتصاد دولتی، کارکردهای فرآیند رقابتی و تحولات اقتصادی چین (1979) و جهت‌گیری‌های بعدی آن می‌پردازد.

در نخستین فصل کتاب، نویسنده با اشاره به عمر کوتاه اصطلاح «آزادسازی اقتصادی» در ادبیات این علم در جهان، ظهور این مفهوم را مربوط به اواخر سال‌های 1970 دانسته و در تشریح موفقیت‌های اقتصادی ‌برخی کشور‌های شرق آسیا مانند کره جنوبی و تایوان نوشته است که از طریق بازار‌های رقابتی است که تولید ثروت و رفاه در جامعه ‌به‌طور مداوم افزایش یافته و کارکرد‌های بی‌بدیل بازار رقابتی، ‌یعنی اطلاع‌رسانی صحیح درباره کمیابی منابع اقتصادی، ‌افزایش می‌یابد.

مولف در سه فصل پایانی کتاب، به موضوعاتی همچون «بحران مالی جهانی 2008 و مساله نظارت»، «نظم اقتصادی در ایران پس از انقلاب اسلامی» و در نهایت به نتیجه‌گیری و جمع‌بندی مباحث پرداخته است. در این فصل‌ها، ریشه‌های بحران و علل آن، بدفهمی‌های مربوط به خصوصی‌سازی‌ و آزادسازی به‌عنوان پیش‌شرط موفقیت سیاست‌های غیردولتی کردن اقتصاد، بررسی شده‌اند.

غنی‌نژاد، در بخشی از فصل چهارم کتاب،‌ درباره‌ تحلیل بحران مالی جهانی در سال 2008، چند پرسش را مطرح می کند و براساس دیدگاه چند تن از اقتصاددانان درباره ریشه‌های بحران و علل آن نوشته است: «آنچه برای درک بهتر بحران مالی ضرورت دارد، موضوع ارزش اقتصادی در نظام بازار است. در نظام بازار آزاد، ارزش اقتصادی هر کالا، خدمت و دارایی اساسا بستگی به ارزیابی افراد (خریداران) از مطلوبیت آن‌ها دارد.»

نخستین چاپ کتاب «آزاد سازی و عملکرد اقتصاد» با شمارگان یکهزار و یکصد نسخه در 220 صفحه، به قیمت 12 هزار تومان از سوی انتشارات دنیای اقتصاد منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها