جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
«بنای تکیه دولت» در فصلنامه آموزش تاریخ جان گرفت

پنجاه و دومین شماره فصلنامه آموزش تاریخ منتشر شد. در این شماره به رشته تاریخ و تدریس آن در مدرسه‌ها پرداخته شده و «بنای تکیه دولت» نیز که امروزه از آن تنها نامی باقی مانده، در این شماره جان دوباره‌ای گرفته است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، پنجاه و دومین شماره فصلنامه آموزش تاریخ با 16 مقاله از سوی دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش منتشر شد. 

عبدالرسول خیراندیش در نخستین مقاله این شماره با عنوان «ستیز با طبیعت و تاریخ انسان» نوشته است: «این سخن فرانسیس بیکن، فیلسوف انگلیسی قرن شانزدهم را که «تاریخ به دو نوع مصنوع (بشری) و غیرمصنوع (طبیعی) تقسیم می‌شود» می‌توان سرآغاز قول به جدایی طبیعت و تاریخ از یکدیگر دانست.» 

مقاله «یادگیری تفکر تاریخی» به‌قلم مجتبی مقصودی به بررسی چیستی و چگونگی تکوین تفکر تاریخی پرداخته است. غلامرضا اله‌دادی در مقاله «مسایل و مشکلات تدریس تاریخ» تلاش کرده با اشاره به برخی مشکلات آموزش تاریخ و ارایه راهکارهایی به دبیران در تدریس هر چه بهتر این درس کمک کند. مقاله «معرفی واحد اسناد شورای عالی آموزش‌وپرورش» نوشته رحیم روحبخش نیز به شورایی 110 ساله که مرجع سیاستگذاری در حوزه آموزش عمومی و متوسطه کشور است، می‌پردازد. 

زبیده انصاری در مقاله «درس تاریخ و تقویت هویت ملی» به مساله هویت و بحران آن در نسل جدید اشاره کرده و بر لزوم نقش تاریخ در آموزش این مسایل تاکید دارد. زهرا خان‌محمدزاده نیز در مقاله «بنای تکیه دولت» به معرفی این بنا پرداخته که امروزه از آن جز در اسناد، مدارک، همچنین مقداری عکس و یک نقاشی به قلم جادویی کمال‌الملک اثری باقی نمانده است. 

«شدنی است، اگر بخواهیم!» گفت‌وگویی به کوشش مسعود جوادیان است که با راضیه محب، دبیر خلاق حوزه تاریخ انجام داده است. این معلم به شیوه‌ای جدید تلاش می‌کند تا دانش‌آموزانش را هر چه بیشتر با تاریخ پیوند دهد. محمدحسین معتمدراد در مقاله «دو رویکرد پیامبر(ص) در غزوه خندق» به نبرد خندق پرداخته و تفاوت دیدگاه‌های مستشرقان درباره پیامبر(ص) را شرح و پاسخ می‌دهد. معصومه سپهری در مطلبی با عنوان «جنگ تحمیلی در آینه خاطرات رزمندگان» بخش‌هایی از کتاب «نورالدین پسر ایران» را برای خوانندگان این شماره انتخاب کرده است. 

امیر کلبعلی در مقاله «تحقیق دانش‌آموزی در کلاس تاریخ» تلاش کرده با اطلاع‌رسانی درباره محورهای پژوهش دانش‌آموزی در درس تاریخ، تحولی در نگرش سنتی ایجاد و تاریخ محلی و شفاهی را احیا کند. مرضیه و روایی در مقاله «نظاره آب و آیینه و نور در تکیه بیگلربیگی» گزارشی از تکیه بیگلربیگی در کرمانشاه ارایه داده که از عبدالله‌خان بیگلربیگی به یادگار مانده و دارای آیینه‌کاری‌های بی‌نظیری است. 

گزارش مهدی چوبینه از سفر به سیستان و بلوچستان در مقاله‌ای با عنوان «این بار هم از دست زلزله گریختیم!» آمده است. در بخشی از این مقاله می‌خوانیم: «مدرسه‌ای را دیدیم که معلم جوانش می‌گفت در سال‌های اولیه خدمتش مدام در صدد انتقال و رفتن به شهر بوده ولی حالا دیگر حاضر به ترک این مدرسه و بچه‌هایش نیست. این مثلا مدرسه، شاید یکی از کم امکانات‌ترین مدارسی بود که در سال‌های خدمتم دیده بودم. به‌واقع هیچ نداشت؛ حتی مدارس «کپری بشاگرد» در مقایسه با آن مثل مدرسه‌هایی غیرانتفاعی به نظر می‌رسید.» 

سکینه رمضان‌پور در مقاله‌ای به مساله «الگوی روش تدریس فعال درس تاریخ» پرداخته و مسعود جوادیان گزارشی از نمایشگاه تاریخ در دبیرستان دخترانه سمیه با عنوان «نمایشی از تلاش و علاقه‌مندی» ارایه کرده است. «ردای پایتختی به قامت قزوین» به‌قلم حسین کشاورز، عنوان معرفی کتابی با نام «قزوین پایتخت صفویان» تالیف تهماسب طالبی به‌شمار می‌رود. «ترازو داری به رسم قاجار» به‌همت اکرم علیخانی نیز کتاب «اوزان و مقیاس‌ها در عصر قاجار» را معرفی می‌کند. در پایان این شماره از فصلنامه نیز «جدول مقایسه جنگ‌های ایران و روس، و جنگ ایران و عراق» نوشته شهناز حسینی‌کوپایی آورده شده است.

شماره 52 «آموزش تاریخ» فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی در 64 صفحه، شمارگان 6 هزار نسخه و بهای 850 تومان از سوی دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در اختیار علاقه‌مندان و دبیران رشته تاریخ قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها