شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۵
سفری هیجان‌انگیز به آفریقای جنوبی با «ایرانا»

پنجاه و سومین شماره ماهنامه تخصصی ایرانشناسی و گردشگری «ایرانا» منتشر شد. «ایرانا» در بخش «خارج‌‌گردی» این شماره سفری هیجان‌انگیز به آفریقای جنوبی داشته است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مصاحبه با محمدحسن کرمانی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی کشور، بخش گفت‌وگوی این شماره ماهنامه «ایرانا» را به خود اختصاص داده است. در این گفت‌وگو مشکلات گردشگری کشور و دفاتر خدمات مسافرتی بررسی می‌شود. 

«این دیر زیان کویری» عنوان گزارش ویژه پنجاه و سومین شماره «ایرانا» است که به معرفی درختان کهنسال استان یزد می‌پردازد. در بخشی از این گزارش آمده است: «درختان کهنسال استان یزد، به‌عنوان میراث جاودان پایداری در کویر و یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های جذب گردشگران طبیعی و رونق صنعت اکوتوریسم کشور محسوب می‌شوند. با شناسایی 14 پایه درختان دیرزیست دیگر، تعداد این درختان ارزشمند در استان یزد به 38 پایه رسید. اکثر درختان دیرزیست در استان یزد بین 800 تا 1500 سال عمر دارند که علاوه بر این که جزو مهم‌ترین ذخایر ژنتیکی گیاهی به‌شمار می‌روند، مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی و علاقه‌مندان به طبیعت محسوب می‌شوند.» 

«بر سر چنارهای شهرمان چه آمده است؟» گزارش بعدی «ایرانا» است که به موضوع قطع چنارهای خیابان ولیعصر(عج) می‌پردازد. ماهنامه «ایرانا» در ادامه مصاحبه‌ای را هم با مصطفی خوشنویس، مدیر پروژه ثبت درختان کهنسال درباره وضعیت این پروژه و درختان کشور ارایه داده است. 

پنجاه و سومین شماره ماهنامه «ایرانا» در مقاله بعدی خود با عنوان «ایستاده بر قامت تاریخ» نگاهی هم به کهنسال‌ترین درختان جهان می‌اندازد. «متیوزلا» در آمریکا، «سرو ابرکوه» در ایران، «لانجرنی» در ولز، «آلر» در آمریکا، «پاتریاک فلورستا» در برزیل، «صد اسب» در ایتالیا و «وووس» در یونان برخی از کهنسال‌ترین درختانی به‌شمار می‌آیند که در جهان زیست می‌کنند. 

«در پس کوچه‌های تاریخ ایران» عنوان گزارش سفر «ایرانا» به ارگ تاریخی بم است که به بررسی تاریخ و معماری این ارگ خشتی می‌پردازد. در ادامه این گزارش، مقاله‌ای با عنوان «ثبت جهانی در 10 سال» آمده است که موضوع پشت سرگذاشتن مسیر 10 ساله برای ثبت ارگ بم در فهرست جهانی یونسکو را مورد بررسی قرار می‌دهد. 

«ایرانا» در طبیعت‌گردی این شماره سفری به «شهداد، دروازه تاریخی کویر لوت» داشته است. در قسمتی از این مقاله می‌خوانیم: «شهداد با نام تاریخی خبیص در حاشیه غربی لوت مرکزی قرار گرفته، جایی که مدت‌ها مورد توجه باستانشناسان نبود، چون تصور وجود تمدن باستانی در صحرای خشک لوت غیرممکن به‌نظر می‌رسید. اما در کاوش‌های صورت گرفته در سال‌های 46 و 47 خورشیدی، آثار مهمی از جمله کهن‌ترین درفش در ایران یا درفش شهداد یافت شد که اکنون در موزه ملی نگهداری می‌شود.» 

«نبض کند گردشگری آب در شوشتر» نام مقاله بعدی «ایرانا» است که ضمن بیان تاریخچه‌ای کوتاه از آبشارهای شوشتر، معضلات و بحران‌هایی را که در طول این سال‌ها گریبانگیر سازه‌های آبی دوران ساسانیان شده است را بررسی می‌کند. 

خارج‌گردی این شماره «ایرانا» بخش نخست گزارش سفر به آفریقای جنوبی را به خود اختصاص داده است. «آفریقای جنوبی برای هر کس تداعی چیزی را می‌کند ولی فکر می‌کنم همه در دو چیز مشترک هستند، اسطوره زنده مقاومت آفریقا، نلسون ماندلا و آخرین جام جهانی فوتبال. حول عصر به کیپ‌تاون رسیدیم. از بالا وقتی هواپیما ارتفاع خود را برای فرود کم کرده بود از زاویه زیبایی حومه شهر و معادن آن که ده‌ها و شاید صدها متر در دل زمین حفر شده بود به چشم می‌خورد. خانه‌های زیبا و ساحل دریا و معروف‌ترین اثر کیپ‌تاون کوه میز شکل یا همان  table mountain. سفر ما پس از توقف کوتاهی در کیپ‌تاون به سمت شهر ماسل بی شروع شد، شهری که حدود 2 ساعت با کیپ‌تاون فاصله داشت به‌علت این‌که ما در شب به این شهر رسیدیم عملا زمانی برای گردش نداشتیم ولی در نخستین ساعات روز با صدای امواج و پرندگان از خواب بیدار شدیم.» این بخشی از گزارش سفر به آفریقا است. 

«ارزشی جهانی به نام حجاب»، «آغاز سکونت در زمین»، «آغاز سفر»، «رختخواب کوهستانی ما»، «نرم‌افزارهای سفر»، «عکاسی در مه»، «روزی جهانی برای سفر» و «سیاحت از روی کالسکه» عناوین دیگر مقالات پنجاه و سومین شماره ماهنامه «ایرانا» است. 

پنجاه و سومین شماره ماهنامه تخصصی ایرانشناسی و گردشگری «ایرانا» در 61 صفحه و بهای چهار هزار و 500 تومان با مدیریت عبدالرضا وثوقی‌کرمانی در دسترس علاقه‌مندان صنعت گردشگری قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها