شنبه ۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۸
نشست علمی نگهداری نقشه‌های جغرافیایی در ایران و جهان برگزار می‌شود

نشست بررسی علمی «روش‌های آرشیو،‌ طبقه‌بندی و نگهداری نقشه‌های جغرافیایی در ایران و جهان» با سخنرانی محمدرضا سحاب، مدیر موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب در دانشکده کتابداری و علوم اطلاع‌رسانی برگزار می‌شود.-

مدیر موسسه‌ جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: نشست علمی بررسی «روش‌های آرشیو،‌ طبقه‌بندی و نگهداری نقشه‌های جغرافیایی در ایران و جهان» یکشنبه (7 مهرماه) به میزبانی دانشکده کتابداری و علوم اطلاع‌رسانی دانشگاه تهران برگزار می‌شود. 

سحاب با انتقاد از بی‌توجهی به نقشه‌های جغرافیایی در کشور افزود: تاکنون در ایران حتی یک کتابخانه تخصصی برای نگهداری نقشه‌‌های جغرافیایی تاسیس نشده این درحالی است که کتابخانه ملی بیش از 200 نقشه و موسسه سحاب با توجه به تلاش 80 ساله در حوزه جغرافیا از 170 هزار نقشه محافظت می‌کند.

وی درباره اهمیت و کاربرد‌های مختلف نقشه اظهار کرد: ما در بسیاری از مراحل زندگی به نقشه نیازمندیم. به عنوان مثال برای تجدید بنای ساختمان،‌ مسافرت‌های درون و برون شهری،‌ بازنگری در محیط زیست،‌ آب و هوا، بررسی و شناخت منابع زیرزمینی به نقشه مراجعه می‌کنیم.

سحاب برگزاری نشست «روش‌های آرشیو،‌ طبقه‌بندی و نگهداری نقشه‌های جغرافیایی در ایران و جهان» را نتیجه گفت‌وگو با دکتر محمدرضا وصفی، معاون دانشکده کتابداری دانشگاه تهران در باره روش‌ و اهمیت نگهداری نقشه عنوان کرد.

محمدرضا سحاب سال ۱۳۴۵ در دانشگاه ملی در رشته زبان و ادبیات انگلیسی و فرانسه پذیرفته شد. در سال‌های ۱۳۵۱ تا ۱۳۸۰ همکاری علمی و فنی وی با موسس‌های معتبر کارتوگرافی بین‌المللی مانند «گئورگ وسترمن»، «کارل ونشو» و کارتوگرافی «هوبر» در آلمان و گذراندن دوره‌های تخصصی فنی موجب بالا بردن توان علمی و فنی و کیفیت روش‌های نقشه‌نگاری در ایران شد به‌طوری که در سال ۱۳۶۸ با شروع کار کارتوگرافی رایانه‌ای در موسسه سحاب - به عنوان نخستین موسسه ایرانی - سهم مهمی در ارتقای فن‌آوری نقشه‌نگاری نوین در ایران داشته است.

نشست علمی بررسی «روش‌های آرشیو،‌ طبقه‌بندی و نگهداری نقشه‌های جغرافیایی در ایران و جهان» یکشنبه (7 مهرماه) از ساعت 9 و 45 دقیقه تا 11 در پردیس اصلی دانشگاه تهران واقع در خیابان 16 آذر برپا خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها