چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۰
طالع‌خرسند: دولت یازدهم به صورت هدفمند به مطالبات ناشران رسیدگی کند

هادی طالع‌خرسند، مدیر انتشارات خرسندی از مسوولان فرهنگی دولت یازدهم خواست به صورت هدفمند،به مطالبات ناشران رسیدگی کنند و گفت: متاسفانه به دلیل نامساعد بودن شرایط اقتصادی ناشران، اغلب به دنبال مُسکن‌های موضعی و زود بازده‌ایم، در حالی که برای فردای خود آینده‌ای متصور نیستیم!-

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عده‌ای از ناشران عضو مجمع انقلاب اسلامی در نشستی که برای تدوین منشور مطالبات از دولت یازدهم به تازگی در حوزه هنری شکل گرفته بود، بخشی از خواسته‌های خود را بیان کردند. 

هادی طالع‌خرسند، مدیر انتشارات خرسندی یکی از سخنرانان این نشست بود. وی به نکاتی اشاره کرد که در شمار مطالبات اغلب ناشران بود. متن این بیانیه بدين شرح است:

برنامه‌ریزی در مقوله فرهنگ باید در چشم‌اندازی بلندمدت و به صورت تدریجی صورت گیرد تا ضمن اثربخش بودن، منجر به بازخوردی مناسب شود. از این رو مطالبات ناشران باید هدفمند و مرحله به مرحله عنوان شود، اما متاسفانه به دلیل نامساعد بودن شرایط اقتصادی ناشران، اغلب به دنبال مُسکن‌های موضعی و زود بازده‌ایم، در حالی که برای فردای خود آینده‌ای متصور نیستیم! 

باتوجه به این‌که عمدتا عرصه فرهنگ در دست دولتمردان قرار دارد و همواره متاثر از برنامه‌ریزی‌های مقطعی است بر اثر عواملی نظیر تغییر ساختار اصلی نیروها ودرپی آن تغییر مسوولان،همواره در عرصه فرهنگ و نشر کتاب شاهد برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت بوده‌ایم. 
 
البته در این میان نباید از حرکت همکاران‌مان در این عرصه غافل شویم؛ وقتی ما با نگاهی مقطعی و سطحی همواره به دنبال گذران امور روزانه‌ایم، لاجرم نمی‌توانیم مطالبات منظم و هدفمندی داشته باشیم. نباید از این نکته غافل شویم که حرکت ناشران می‌تواند زمینه‌ساز خواسته‌ها یا مطالباتی از دولتمردان شود. 

برپایی چنین جلساتی باعث تشکیل اتاق فکر و در پی آن اقداماتی جمعی برای چاره‌اندیشی و دستیابی به راهکار خواهد شد. قبل از هر چیز باید به یاد آوریم که این مطالبات همان حقوق حقه‌ای است که همواره در حکومت اسلامی از مسوولان به عنوان خادمان آن‌ها طلب شده است و از نظر مالی نیز همواره ردیف بودجه‌ای در قانون بودجه سالیانه به آن تخصیص می‌یابد. 

در این زمینه پیشنهاداتی دارم که مهم‌ترین آن‌ها انتخاب معاون فرهنگی و مدیران فرهنگی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی از جنس فرهنگ و کتاب است.  

پیشنهاد دیگرم این است که برای روشن شدن وظایف و نقش ناشران، برنامه معاونت فرهنگی با همکاری مدیران و تشکل‌های نشر برای یک دوره چهار ساله تهیه و رسانه‌ای شود. 

تهیه کارگروهی متشکل از معاون فرهنگی و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاون وزیر دادگستری و رییس سازمان تعزیرات در راستای سامان بخشی به قیمت کاغذ و جلوگیری از نوسانات فصلی آن از دیگر مطالبات ماست. 

همچنین جهت‌دهی و هدفمند شدن یارانه‌ها که گاهی به صورت مستقیم به ناشران اختصاص می‌یابد و زمانی غیر مستقیم ارایه می‌شود، تاثیر به‌سزایی در برنامه‌ریزی‌های بلندمدت ناشران دارد.

حل معضل کاغذ به صورت ریشه‌ای از دیگر مطالبات ناشران از مسوولان فرهنگی دولت یازدهم است که راه‌کارهای گوناگونی دارد از جمله این‌که با رایزنی با صنایع و وزارتخانه‌ها و واسپاری سهام شرکت‌های کاغذسازی به تشکل‌های نشر به این مساله بپردازیم. 

برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری درازمدت در راستای راه‌اندازی کارخانه‌های کاغذسازی جدید با تکنولوژی روز و مطابق با نیازهای جامعه ما از دیگر راه‌کارهای این حوزه محسوب می‌شود. 

اکنون نیز می‌توانیم به صورت مقطعی با این کارخانه‌ها مذاکراتی انجام و یارانه‌هایی برای استفاده از تولیدات آن‌ها به ناشران اختصاص دهیم. 

تشکیل شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب بر اساس پیشنهاهای ناشران، کمک به برگزاری نمایشگاه‌های فصلی یا مناسبتی مطابق سال‌های قبل که متاسفانه در دو سال اخیر کمرنگ شده است. 

برنامه‌ریزی‌های بلندمدت برای برپایی هفته کتاب و سایر هفته‌های فرهنگی و تهیه سند چشم انداز فرهنگی با همکاری تشکل‌های نشر و کارشناسان این حوزه از دیگر مطالبات ماست. 

کمک به رشد و ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه، برنامه ریزی‌سالانه و طولانی مدت، نظارت بر کمیته خرید و حمایت‌های صورت گرفته از ناشران، رسیدگی به وضعیت مالیات ناشران، رسیدگی به اقدامات و طرح‌های حمایت از ناشران و مولفان که اخیرا بلاتکلیف مانده و کمک برای ایجاد ویترین‌های جدید عرضه آثار با هزینه نازل از دیگر مطالبات فرهنگی ناشران محسوب می‌شود که رسیدگی به آن‌ها بسیاری از معضلات حوزه نشر را برطرف خواهد کرد.»  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط