شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۸
انتشار مجلدهایی از مجموعه «ذخائر الحرمین شرفین»

پنج مجلد از مجموعه «ذخائر الحرمین شرفین» به قلم حسین واثقی از سوی انتشارات دانش حوزه روانه بازار کتاب شده‌اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، جلد نخست ذخائر الحرمین شرفین در سه عنوان کتاب به موضوع‌هایی در شرح حال 73 نفر از منبری‌ها و روضه‌خوانانی که در مدت یکصد سال حکومت آل سعود در شهر مدینه به شکل زیرزمینی سخن گفته‌اند، شرح حال قاضی‌های شیعه در قرن‌های شش، هفت و هشت هجری قمری در شهر مدینه و همچنین شرح ستم‌هایی که در قرون گذشته بر شیعیان مدینه رفته‌است، می‌پردازد. این اثر با شمارگان یک هزار نسخه، در 432 صفحه و به بهای 700 هزار ريال منتشر شده است.

محتوای دومین جلد از مجموعه ذخائر الحرمین شرفین با عنوان «بهجت الجساء» به بیان منظومه‌ بلند یکی از شیعیان قرن دهم هجری قمری در شهر مکه اختصاص دارد. این شاعر شیعی پس از سرودن این اشعار دیوان خود را به سلطان شهر مکه تقدیم کرد. این کتاب با شمارگان دو هزار نسخه، در 176 صفحه و به بهای 40 هزار ريال راهی بازار نشر شده است.
همچنین کتاب «التراث مکی» شامل یکصد اجازه روایی که علمای شیعه در مکه صادر کرده‌اند، می‌شود. این اثر در ادامه به ارایه 320 نسخه خطی شیعی که در شهر مکه نسخه‌برداری و 120 عنوان تالیف شیعی که در مکه ارایه شده‌اند، توجه دارد . این اثر با شمارگان یک هزار نسخه، در 664 صفحه و به بهای 300 هزار ريال منتشر شده است.

جلدهای چهار و پنج این مجموعه با عنوان «المدنیات» دربرگیرنده سوال‌های فقهی، اعتقادی و تاریخی است که علمای شیعه در مدینه از فقهای بزرگ اهل تشیع پرسیده‌اند. پرسش‌ها و پاسخ‌هایی از فقها و عالمانی نظیر حسین بن علی ابن شبقم، سیدمحمد بن جوبیر مدنی، شیخ بهایی، پدر شیخ بهایی، شهید ثانی،‌ صاحب معالم و صاحب مدارک در این مجلدها ارایه شده‌اند. همچنین در این دو جلد نسخه‌های خطی شیعی که در مدینه نسخه‌برداری شده‌اند، آورده شده و سخن از هدیه فاخر و شاهانه شاه‌سلطان حسین صفوی به مرقد پاک پیامبر(ص) که در شهر مدینه سرقت شد، به میان می‌آید.

مجلدهای چهارم و پنجم این مجموعه با شمارگان یک هزار نسخه، در 1352 صفحه و به بهای 800 هزار ريال از سوی انتشارات دانش حوزه منتشر شده‌اند. 

امسال از حسین واثقی چهار جلد دیگر از این مجموعه با عنوان‌های «المکاتیب المکیه»، «دیوان شعر سیدمحمدبن علی بن حیدر عاملی مکی»، «تحفة‌الابرار» و «قاضی مهنا بن سنان المدنی حیاته و آثاره» منتشر خواهند شد.

مجموعه «ذخائر الحرمین شرفین» به زبان عربی با هدف تبلیغ مذهب تشیع در خارج از ایران ویژه محققان و پژوهشگران تاریخ تشیع و مکه و مدینه به رشته تحریر درآمده است. واثقی تنها محققی به شمار می‌آید که به طور تخصصی به تاریخ تشیع در سرزمین‌های مدینه و مکه پرداخته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط