دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰
کنترل جمعیت از دیدگاه اسلام کتاب شد

کتاب کنترل جمعیت از دیدگاه اسلام را فرج‌الله نادری به رشته تحریر درآورده و به تازگی از سوی نشر بوستان کتاب روانه بازار کتاب شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اثر حاضر در چهار فصل به تشریح مطالبی درباره دلایل مخالفان و موافقان افزایش جمعیت،‌ قرآن کریم و مساله جمعیت، جمعیت از دیدگاه روایات و احکام و شیوه‌های کنترل جمعیت از دیدگاه فقه امامیه می‌پردازد. مخاطبان کتاب حاضر طلاب و دانشجویان به شمار می‌آیند.

فصل نخست این نوشتار به مباحثی درباره جمعیت و مواد غذایی، جمعیت و اشتغال، آموزش و پرورش، مسکن، تقویت نیروی انتظامی، جانشینی نسل پیران و رد استدلال مخالفان افزایش جمعیت توجه دارد.

در فصل دوم مطالبی در حوزه تعیین هدف خلقت، قرآن و تشویق به ازدواج، قرآن و رازقیت الهی، قرآن و نهی از کشتن فرزندان، قرآن و نعمت و زینت بودن فرزند و شرح لغات ارایه می‌شوند.

تشویق به ازدواج، تحریض به افزایش نسل مسلمانان و نعمت دانستن فرزند، عنوان‌هایی‌اند که در فصل سوم به آن‌ها پرداخته شده است.

در آخرین فصل هم احکام کنترل جمعیت، شیوه‌های کنترل جمعیت، فتاوی فقهای بزرگوار اسلام و بررسی روش‌های پیشگیری متداول در مراکز درمانی و بهداشتی بررسی شده‌اند.

در بخشی از این اثر آمده است: «در دهه‌های اخیر اجرای سیاست‌های کنترل جمعیت در ایران همواره واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشته است،‌ از آن‌جا که بیشتر جمعیت ایران مسلمانند، به طور طبیعی تمایل دارند برنامه‌های زندگی خود را به گونه‌ای تنظیم و اجرا نمایند که رضایت و خشنودی الهی را در پی داشته باشد. این نوشتار کوشیده به طور مشروح و مستدل با دیدگاه اسلام در مورد کنترل جمعیت آشنا کند. از این رو، ابتدا آیات قرآن کریم مرتبط با جمعیت بررسی شده و پس از آن روایات حضرات معصومین(ع) به عنوان مبلغان و مفسران قرآن کریم تبیین گردیده است. همچنین آرا و نظریات فقها در خصوص احکام و شیوه‌های معمول کنترل جمعیت بیان شده است تا وظیفه عملی هر فرد مسلمان و حکومت اسلامی به طور دقیق، روشن و مشخص باشد.»

نخستین چاپ کتاب کنترل جمعیت از دیدگاه اسلام با شمارگان یک هزار نسخه، در 232 صفحه و به بهای 65 هزار ريال از سوی انتشارات بوستان کتاب قم راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط