سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۴
فصلنامه «جغرافیا و توسعه» به پله سی و یکم رسید

دانشگاه سیستان و بلوچستان شماره 31 فصلنامه علمی-پژوهشی «جغرافیا و توسعه» را منتشر کرد. تقویم دمایی، میزان گسترش تپه‌های ماسه‌ای شرق جاسک، خشکسالی، فشار بالای ابر و سیل موضوع مقاله‌های این شماره را تشکیل می‌دهند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، شماره 31 فصلنامه «جغرافیا و توسعه» با 12 مقاله تخصصی در حوزه جغرافیا از سوی «دانشگاه سیستان و بلوچستان» به چاپ رسید.

نخستین مقاله این شماره با نام «تقويم دماي روزهنگام ايران» از سوی مجید منتظری و سیدابوالفضل مسعودیان نوشته شده است. در این مقاله آمده است: «دوره‎ گرم ايران از 28 فروردين تا 3 آبان و دوره‎ي سرد از 4 آبان تا 27 فروردين سال بعد رخ مي‎دهد. دوره‎های سرد و گرم در همه جاي ايران همزمان آغاز نمي‎شود. در بخش‎هاي جنوبي و جنوب ‎شرقي كشور فصل گرم زودتر آغاز مي‎شود و ديرتر به پايان مي‎رسد.»

مقاله بعدی با عنوان «كاربرد شبكه عصبي مصنوعي در شبيه‌سازي و پيش‌بيني سيلاب در حوضه آبريز سرباز» به قلم حسن نگارش، مهدی اژدری مقدم و محسن آرامش نوشته شده است. هدف از اين پژوهش پيش‌بيني سيلاب رودخانه‌ سرباز با استفاده از شبكه عصبي مصنوعي است.

«تعيين گستره‌ آسايش دمايي در برنامه‌ريزي اقليم گردشگري مورد: استان سيستان و بلوچستان» اثری از تقی طاوسی و منیر یاری، «تحليل روند موسم‌هاي خشك و تر در شهر زنجان» نوشته حسین عساکره، «مطالعه‌ اثر خشكسالي بر روي پوشش گياهي با استفاده از تصاوير سنجنده‌ MODIS مورد: استان كردستان» اثر سید حسین میرموسوی و حمیده کریمی، «شناسايي الگوهاي گردشي ايجادكننده‌ سيلاب در جنوب غرب ايران مورد: حوضه‌ي مُند» نوشته بهرام نجف‌پور، «اولويت‌بندي نواحي كنترل فرسايش خاك با استفاده از تكنيك‌هاي ارزيابي چندمعياره و GIS» نوشته جلال رندی، کریم سلیمانی و محمود حمیدنژاد روشن، «هويت و توسعه‌ پايدار محله‌اي در شهر شيراز» اثر مسعود صفائی‌پور و حبیبه روزبه از مقاله‌های این شماره از فصلنامه «جغرافیا و توسعه» به شمار می‌روند.

«بررسي ميزان گسترش تپه‌هاي ماسه‌اي شرق جاسك در بازه زماني (1383-1369) با استفاده از GIS و RS » نوشته مشترک محمدحسین رامشت، عبدالله سیف و شبنم محمودی است. «برآورد خطر وقوع سيلاب‌ها در مسير پيچان رودها مورد: رودخانه شور (واقع در دامنه‌هاي شرقي كوهستان سهند) » به قلم مریم بیاتی‌خطیبی، «تحليل مكاني تغييرات بارش در زاگرس مياني از طريق روش‌هاي زمين آمار (1995-2004)» نوشته طاهر صفرراد، حسنعلی فرجی سبکبار، قاسم عزیزی و رحیم‌علی عباسپور دیگر مقاله‌های این شماره از فصلنامه را تشکیل می‌دهند. 

«روشي سريع براي تعيين فشار بالاي ابر (FAST CTP) در تصاوير MODIS» نوشته محمدرضا مباشری، منوچهر فرج‌زاده اصل و نعمت‌الله کریمی، عنوان آخرین مقاله این شماره است. در بخشی از این مقاله آمده است: «يكي از جنبه‌هاي تحقيقاتي مهم در ارتباط با ابرها، تعيين فشار در سطح بالاي آن‌ها است كه هدف از پژوهش حاضر نيز ارایه روشي سريع براي تعيين آن (FAST CTP) با استفاده از تصاوير MODIS مي‌باشد. به اين ترتيب كه ابتدا با استفاده از داده‌هاي راديوساوند در دو ايستگاه مهرآباد و كرمانشاه پروفايل دمايي جو استخراج گرديد. سپس با استفاده از يك تكنيك پنج مرحله‌اي پيكسل‌هاي تصوير مورد نظر به چهار دسته ابري، احتمالاً ابري، احتمالاً بدون ابر و غير ابري طبقه‌بندي شدند.»

شماره 31 فصلنامه علمی-پژوهشی «جغرافیا و توسعه» در 200 صفحه، شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه و بهای سه هزار تومان از سوی «دانشگاه سیستان و بلوچستان» منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها