چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۷
ارتعاشات مكانيكي

برگزاري جشنواره كتاب فصل از يك سو در صدد تقدير از پديدآورندگاني است كه تلاش آن‌ها در هياهوي پر اثر و پر ثمر صنعت نشر كشور، كمتر ديده مي‌شود. از سوي ديگر آثار برتر اين جشنواره منابع مطالعاتي مناسبي براي علاقه‌مندان در حوزه‌هاي مختلف است. در اين مجال معرفي يكي از آثار منتخب جشنواره كتاب فصل را مي‌خوانيد./

خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، آیا می‌توان برای کاربرد دانش ارتعاشات مکانیکی محدوده مشخصی را تعیین كرد؟ بی‌تردید آنچه در طول تاریخ،  فیثاغورث تا هامیلتون، و تلاش صدها اندیشمند بزرگ دیگر، درباره این دانش بدست آمده، نشان می‌دهد که «کاربرد ارتعاشات مکانیکی» در زندگی امروزی بشر، محدوده‌ای را نمی‌شناسد. همان طور که شاهد هستیم، بهره‌وری از دست‌آوردهای «علم ارتعاشات»، امروزه در تمام امور زندگی انسان جریان دارد.

 بدیهی است که در شرایط کنونی، توجه و دقت بیش از پیش به این دانش برای سهولت زندگی انسان ضروري به نظر می‌رسد.
 
پروفسور رائو در این کتاب «تحقیقات و دست‌آوردهای علمی» در زمینه ارتعاشات مکانیکی را به گونه‌ای استادانه تبیین كرده و شرایطی را فراهم آورده تا خواننده بتواند دریافت آسوده‌تری از مفاهیم، پرسش‌ها و مسائل ارتعاشات داشته‌باشد. 

این کتاب در چهارده فصل سامان یافته كه عناوين‌شان از اين قرار است: اصول ارتعاشات، ارتعاشات آزاد سيستم‌ها با يك درجه آزادي، ارتعاشات واداشتۀ هارمونيكي، پاسخ يك سيستم به برانگيزش كلي، سيستم‌ها با دو درجه آزادي، سيستم‌ها با چند درجه آزادي، تعيين فركانس‌هاي طبيعي و شكل‌هاي مد، سيستم‌هاي پيوسته، كنترل ارتعاشات، اندازه‌گيري و كاربردهاي ارتعاشات، روش‌هاي عددي در تحليل ارتعاشات، روش اجزاي محدود، ارتعاشات غيرخطي و ارتعاشات تصادفي.

كتاب ارتعاشات مكانيكي، تأليف: اس. اس. رائو، ترجمۀ: بهرام پوستي، تهران: متفكران.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها