یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۰
آشنایی با بحر عروضی به سرودن شعر سپید کمک می‌کند

لیلا هوشیار به بهانه انتشار مجموعه شعرش با نام «ماهی‌ها چه ساده می‌میرند» گفت: فردی که در حوزه شعر کهن آثاری داشته باشد و بتواند غزل بسراید، در زمینه شعر سپید هم موفق خواهد بود._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، هوشیار که دستی در سرودن شعر کلاسیک دارد، گفت:  لابه‌لای شعرهای من رباعی، مثنوی و قصیده و غزل هم دیده می شود اما فکر کردم اگر این آثار در مجموعه شعر «ماهی ها چه ساده می میرند» در کنار اشعار سپیدم چاپ شود، از سوی مخاطب جدی گرفته نمی‌شود. برای همین از چاپ آن صرف نظر کردم.  

وی افزود: کسی که بحرها را بشناسد و با آرایه ها آشنا باشد بهتر می تواند شعر سپید بسراید. 

هوشیار درباره خصوصیات نقد شعر کلاسیک توضیح داد: یکی از مشکلات شعر سپید ضعف تصویرپردازی است. در شعر کهن هنگام نقد می توانیم بگوییم که مشکل در وزن، قافیه و عروض دیده می شود. در واقع این‌ها ویژگی هایی است که از قبل در شعر کلاسیک وجود داشته و همه کسانی که در این حوزه شعر می نویسند با آن آشنایی کامل دارند. 

سراینده مجموعه شعر «ماهی ها چه ساده می میرند» در ادامه گفت: شعر سپید هم ویژگی هایی دارد و کسانی که در این عرصه تراز اول هستند، آن ویژگی ها را می شناسند، اما عده ای که تازه به میدان آمده اند، به دور از این تصور که شعر سپید هم مؤلفه های شاخصی دارد، شعرهایی می نویسند که هیچ یک از ویژگی های شعر سپید در آن ها وجود ندارد. 

وی ادامه داد: مؤلفه های شعر سپید، کشف، جریان سیال ذهن، وسعت دید و تصویرپردازی است. کار شاعر سپید سرا ایجاد یک دنیای جدید با رویکردی تازه است، به گونه ای که مخاطب احساس کند برای نخستین بار با آن تصویرسازی و کشف رو به رو می شود. 

وی افزود: شعر سپید که با مؤلفه های درست و به جا و دقیق سروده شود حس کشفی تازه را در مخاطب ایجاد می کند و مخاطب به شگفتی واداشته می شود. شعر سپید چنین نیست که هر کس قلم دست گرفت بتواند در آن قلم زنی کند. استادان درجه اول شعر سپید، باید با ارایه آثار خود مشخصه های این شعر را تبیین کنند. 

مجموعه شعر «ماهی ها چه ساده می میرند» با 48 شعر کوتاه و 35 شعر بلند در 72 صفحه با شمارگان هزار جلد توسط نشر داستان سرا منتشر شده است. 

لیلا هوشیار متولد سال 1347 شیراز، دارای کارشناس مدیریت بازرگانی از دانشگاه آزاد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها