یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۲
بررسی ابعاد چهارگانه «جامعه‌شناسی جنبش‌های اجتماعی»

رحمت‌الله معمار، محقق و نویسنده حوزه جامعه‌شناسی تالیف کتاب «جامعه‌شناسی جنبش‌های اجتماعی» را به پایان رساند. این کتاب از چهار زاویه متفاوت ابعاد گوناگون جنبش‌های اجتماعی را به صورت تئوری بررسی می‌کند.-

معمار در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: با وجود آن که آثار تالیفی بسیار محدودی در این زمینه وجود داشت که اغلب نیز از یک زاویه‌ و به صورت تک بعدی جنبش‌های اجتماعی را بررسی می‌کردند، تصمیم گرفتم برای پاسخ به نیاز‌های آکادمیک در این زمینه چنین اثری را پدید آورم.

وی افزود: این کتاب در چهار محور به توصیف، تبیین، فرآیندشناسی و فرجام‌شناسی جنبش‌های اجتماعی می‌پردازد. در محور نخست توصیف چیستی جنبش و تعریف ویژگی‌های آن جای دارد. نظریه‌های جنبش، مکاتب و چرایی وقوع جنبش در محور دوم یعنی «تبیین جنبش» بیان شده‌اند.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران چگونگی وقوع جنبش، مراحل و بررسی چرخه حیات جنبش را مباحث اصلی سومین محور کتابش دانست و افزود: مخاطبان کتاب که اغلب دانشجویان کارشناسی ارشد و دوره دکترای جامعه‌شناسی‌اند، در چهارمین بخش کتاب یعنی «فرجام‌شناسی جنبش» در مقوله‌ای با نام پیامدها و دستاوردهای جنبش از نتایج خواسته و ناخواسته جنبش‌های اجتماعی آگاهی می‌یابند.

دکترای جامعه‌شناسی با اشاره به این که در تحقیقش بیشتر بر مباحث تئوری تاکید داشته است، گفت: بررسی جنبش از ابعاد گوناگون آن این اثر را از سایر آثار مشابه متمایز می‌سازد.

نویسنده کتاب «جامعه‌شناسی مشارکت سیاسی» در پاسخ به این سوال که در این اثر جنبش اجتماعی را بر اساس چه تعریفی بررسی و بازشناسی کرده است، بیان کرد: در این کتاب جنبش اجتماعی را کنشی جمعی و فرانهادی برای ایجاد تغییرات بخشی یا جزئی در نظم نهادین ساختاری(فرهنگ اجتماعی) یا نمادین در جامعه تعریف کرده‌ام و کوشیده‌ام تعریفی مانع و جامع بیان کنم که در پژوهش‌ها کاربردی باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط