دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۷
بررسی نقش عشایر کرمانشاه در دفاع مقدس

«گُمجَن» عنوان کتابی به قلم امیر سرتیپ دوم جهانگیر جمیلی است که در آن به نقش عشایر استان کرمانشاه در هشت سال دفاع مقدس می‌پردازد. این کتاب را انتشارات ایران سبز روانه بازار نشر کرده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، امیر سرتیپ دوم ستاد جهانگیر جمیلی در کتابی با عنوان «گُمجَن: نقش عشایر استان کرمانشاه در هشت سال دفاع مقدس» به نقش عشایر استان کرمانشاه در هشت سال دفاع مقدس پرداخته است.

در بخشی از پیشگفتار کتاب می‌خوانیم: با شروع جنگ تحمیلی، عشایر استان کرمانشاه نخستین کسانی بودند که در کنترل یگان‌های نیروی‌زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به مقابله با دشمن متجاوز برخاستند. در همان آغاز، نام «بسیج عشایری» به «گروه مشترک جنگ‌های نامنظم غرب کشور» تبدیل گردید و به‌ صورت اختصار «گُمجَن عشایری غرب کشور» نامیده شد.

«فرمان تشکیل گُمجَن توسط امام راحل» نخستین بخش کتاب است و در ادامه نگارنده که خود از ارتشی‌های رزمنده گروه گُمجَن بوده است، تصاویری از این گروه را آورده و نیز به مواردی چون مراحل تشکیل گُمجَن، تحویل آن از ستاد مشترک به نیروی زمینی، نحوه پرداخت حقوق و مزایای عملیاتی عشایر و وضعیت نیرو‌های ارتش بعثی عراق در نوار مرزی در آغاز جنگ را شرح داده است.

امیر جمیلی که خود از طراحان عملیات تاخت گُمجَن عشایری به شمار می‌آید، در میان مطالب کتاب جدول‌های گستردگی و استقرار یگان‌های گُمجَن عشایری در سال‌های مختلف جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، فهرست نام‌های جانبازان، مجروحان، مفقودان و آزادگان عملیات‌های گُمجَن عشایری و بریده‌های جراید در باره عملیات‌های مهم این گروه و مهم‌ترین ایلات کرمانشاه را آورده است.

وی خاطرات خود را هم بازگو کرده و به وضعیت مناطق مرزی در پیش از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران پرداخته است. این ویژگی‌ها سبب شده تا مخاطب ضمن مطالعه اثری پژوهشی، با چکیده‌ای از فعالیت‌ عشایر در زمان جنگ آشنا شود.

کتاب «گُمجَن» را انتشارات ایران سبز با همکاری هیات معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی، با شمارگان ‌دو ‌هزار نسخه، در قطع رقعی و با جلد سخت و در 348 صفحه و به بهای 120‌هزار ریال روانه بازار نشر کرده است.

امیر جمیلی، نویسنده این اثر در کتاب دیگری با عنوان «عملیات تاخت گُمجن عشایری» هم به یکی از مهم‌ترین عملیات‌های این گروه در ذیل عنوان‌هایی مانند «طرح ‌ریزی آتش»، «وقایع و حوادث تلخ و شیرین قبل از عملیات»، «خاطرات رزمندگان» و «حوادث و رویداد‌های بعد از عملیات» پرداخته است. این کتاب نیز از سوی انتشارات ایران سبز با همکاری هیات معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها