یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۴
استاد برجسته کتابداری، کتاب‌ها را برای همیشه تنها گذاشت

عباس حری، استاد برجسته کتابداری و واضع نظریه جهانی «اطلاع‌شناسی» روز گذشته(هفتم اردیبهشت ماه) در سن 77 سالگی درگذشت.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دکتر عباس حری، استاد ممتاز رشته كتابداری و اطلاع‌رسانی و از بنيانگذاران دوره‌ دكتری اين رشته در ايران سال ۱۳۱۵ در مشهد و در خانواده‌ای روحانی به دنيا آمد. 

وی سال ۱۳۴۹ از دانشگاه مشهد در مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبيات انگليسی، سال ۱۳۵۲ از دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد رشته كتابداری و سال 1360 از دانشگاه كيس وسترن آمريكا در مقطع دكترای كتابداری فارغ‌التحصيل شد. 

رساله دکتری او درباره مقایسه شباهت‌های استنادی و شباهت واژگان نمایه برای ربط دادن مدارک مرتبط از حیث موضوعی بود. وی از سال 1353 استاد دانشگاه تهران شد. 

زنده‌یاد حری از نخستین دانش آموختگان کتابداری نوین در ایران بود و در پیشبرد آموزش و پژوهش این رشته در کشور تلاش زیادی داشت. وی به عنوان سردبیر، مدیرمسوول و عضو هیات تحریریه چندین مجله علمی از جمله اطلاع‌شناسی فعالیت داشت و طراح نظریه «اطلاع‌شناسی» به شمار می‌رفت.

او مفهوم اطلاع‌شناسی را با رويكرد نوين برای نخستين‌بار در جهان مطرح كرد. وی بيش از 150 مقاله و 14 كتاب تاليفی يا ترجمه‌ای برجای گذاشت.

 سردبيری چند مجله‌ تخصصی و اطلاع‌رسانی، سرويراستاری دايرة‌المعارف كتاب‌داری و اطلاع‌رسانی، ترجمه‌ بيش از 170 مقاله برای دانش‌نامه‌ جهان اسلام و از موسسان اصطلاح‌نامه علوم اسلامی و همكاری در آماده‌سازی فرهنگ‌نامه‌ كودك و نوجوان، از مهم‌ترين دستاوردهای علمی و فرهنگی او محسوب می‌شوند.

کتاب‌های «آیین نگارش علمی»، «شیوه‌های استناد در نگار‌های علمی: رهنمودهای بین المللی»، «اطلاع‌رسانی: نگرش‌ها و پژوهش‌ها»، «اخلاق انتشارات علمی»، «دایره‌المعارف کتابداری و اطلاع رسانی» و «درآمدی بر اطلاع‌شناسی کارکردها و کاربردها»، «کتابخانه آموزشگاهی در مدرسه کتابخانه - مدار» از جمله آثار این استاد کتابداری‌اند.

مراسم تشييع پيكر دكتر عباس حری، استاد پيشكسوت دانشگاه تهران سه‌شنبه، 10 ارديبهشت‌ماه، ساعت 9 از مقابل دانشكده كتابداری دانشگاه تهران، دانشكده روانشناسی و علوم تربيتی به نشانی تقاطع بزرگراه چمران و جلال‌آل‌احمد، روبه‌روی كوی نصر، نبش خيابان نسيم برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها