دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۱
نــگـاهـی بر کتاب «برآستان جانان» و گزارش 20 غزل دیوان حافظ

کتاب «برآستان جانان» به قلم میرجلال‌الدین کزازی است که به گزارش 20 غزل از نیمه نخستین «دیوان حافظ» اختصاص دارد. کزازی در این کتاب غزل‌های حافظ را براساس سه دیدگاه واژه‌شناسی، زیباشناسی و باورشناسی تحلیل کرده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «بر آستان جانان» نخستین جلد از یک مجموعه دو جلدی است و همان‌گونه که پیش‌تر کزازی به «ایبنا» گفته بود این کتاب به سفارش سازمان سمت نوشته شده و کتابی آموختاری برای تدریس در دانشگاه‌ها است، البته در حال حاضر نیز مجلد دوم این مجموعه در دست تدوین است.

در این کتاب دکتر کزازی 20 غزل از نیمه نخستین دیوان حافظ را براساس سه دیدگاه واژه‌شناسی، زیباشناسی و باورشناسی گزارش کرده است. وی در یادداشت آغازین کتاب بر این نکته تاکید کرده است که انگیزه او در گزینش این 20 غزل، این بوده که نمونه‌هایی برجسته و آشکارگر از شیوه شاعری حافظ به دست دهد.

شیوه تدوین و نگارش کتاب بدین گونه است که در آغاز غزلی از حافظ آمده و در ادامه در بخش واژه‌شناسی توضیحاتی درباره برخی واژه‌های کلیدی ارایه و ریشه و پیشینه آن واژه بررسی شده است. سپس از منظر زیباشناسی آن غزل بررسی و در ادامه بنیادهای باورشناختی آن غزل معرفی می‌شود. این شیوه بررسی و گزارش برای تمامی بیت‌ها به‌ کار گرفته شده است و از رهگذر آن خواننده به‌طور کامل می‌تواند معنای هر بیت را در یک غزل دریابد.

همچنین در بخش زیباشناسی، کزازی به آرایه‌های به‌کار رفته در هر غزل یا هر بیت و ترفندهای بیانی و کاربردهای هنری معنی‌شناختی اشاره داشته است.

بررسی اندیشه‌ها یا دیدگاه‌ها و باورهایی که مبنای آفرینش هر بیت یا غزل بوده‌اند نیز در بخش باورشناسی این کتاب مدنظر کزازی بوده است.

بخش پایانی کتاب نیز شامل یادداشت‌ها، فرهنگ واژگان و کتابنامه است.

«بر آستان جانان» (گزارش 20 غزل از نیمه نخستین دیوان حافظ) به کوشش میرجلال‌الدین کزازی در 262 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت پنج هزار تومان از سوی انتشارات سمت منتشر و راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط