سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۵
واژه‌شناسی و باورشناسی اشعار حافظ به قلم کزازی تحلیل شد

«برآستان جانان» گزارش 20 غزل از نیمه نخستین «دیوان حافظ» است که به کوشش میرجلال‌الدین کزازی منتشر شده است. کزازی این اثر را کتابی آموختاری برای تدریس در دانشگاه معرفی کرد. به گفته این استاد ادبیات فارسی، اشعار حافظ در این مجموعه براساس سه دیدگاه واژه‌شناسی، زیباشناسی و باورشناسی تحلیل شده‌اند.-

دكتر کزازی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، توضیح داد: «بر آستان جانان» جلد نخستین از یک مجموعه دو جلدی است که به سفارش سازمان سمت نوشته‌ام و کتابی آموختاری برای تدریس در دانشگاه‌ها است. جلد دوم آن هم‌اکنون در دست نگارش است و تا پایان بهمن آن‌را به دست چاپ می‌سپارم.

وی ادامه داد: در پوشینه نخست 20 غزل از نیمه نخستین دیوان حافظ براساس سه دیدگاه واژه‌شناسی، زیباشناسی و باورشناسی گزارش شده است. برهمین اساس پاره‌ای از واژه‌ها که بیشتر به گزارش و بررسی نیاز داشته‌اند، در بخش واژه‌شناسی بررسی شده‌اند و ریشه و پیشینه آن‌ها و گاهی سرگذشت معناشناختی‌شان را نشان داده‌ام.

این پژوهشگر درباره بخش زیباشناسی در اين اثر اظهار کرد: در این بخش همه کارکردهای زیباشناختی، آرایه‌های بدیعی، ترفندهای بیانی و کاربردهای هنری معنی‌شناختی را بررسی کرده‌ام.

وی افزود: در بخش باورشناسی هم به اندیشه‌ها، دیدگاه‌ها و باورهایی پرداخته‌ام که در هر بیت بستر آفرینش شاعرانه شده‌اند.

کزازی در پاسخ به این پرسش که «معیار گزینش این 20 غزل چه بوده است؟» گفت: کوشیده‌ام این غزل‌ها در شمار غزل‌های برجسته حافظ و غزل‌هایی باشد که آن‌ها را حافظانه می‌نامیم؛ چراکه غزل‌هایی که در دیوان خواجه گردآورده شده است، یکنواخت نیستند.

وی ادامه داد: پاره‌ای از این غزل‌ها بسیار زیبا و شاهکاری بی‌مانند هستند، پاره‌ای میانه‌اند و پاره‌ای بی فر و فروغ. آن‌چه از حافظ سخنوری دیگرسان و بی‌همانند ساخته، آن غزل‌های گروه نخستین است. من نیز کوشیده‌‌ام آن 20 غزل از این‌گونه غزل‌ها باشد.

این مترجم تاکید کرد: از دیگر سوی خواسته‌ام که این غزل‌ها در پیکره یکسان نباشند و افزون بر آن غزل‌هایی باشند که ویژگی‌های ساختاری و بنیادین شعر حافظ را بیشتر نشان دهند.

وی درباره جلد دوم این کار اظهار کرد: در پوشینه دوم 20 غزل از نیمه دوم دیوان حافظ به همان شیوه برگزیده و گزارش می‌شود. پوشینه دوم هنوز عنوان مشخصی ندارد.

کزازی در پایان اشاره‌ای به طرح گزارش تمامی غزل‌های حافظ داشت و توضیح داد: گزارش تمامی غزل‌های حافظ طرح درازدامنی است که چند سال پیش با نشر قطره آغاز شد و تاکنون سه پوشینه آن با نام‌های «پند و پیوند»، «دیر مغان» و «چراغی در باد» به چاپ رسیده است. در هر کدام از این پوشینه‌ها 20 غزل حافظ از آغاز دیوان خواجه گزارش و بررسی شده است و امیدوارم بتوانم اندک اندک همه دیوان حافظ را در این مجموعه بررسی کنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط