جمعه ۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۲
کتابی درباره نگارگری شیرازی به قلم شرق‌شناس ترکیه‌ای منتشر می‌شود

کتاب «استادان نگارگری شیراز دوره ترکمانان» نوشته لاله اولوک، محقق، شرق‌شناس ترکیه‌ای با ترجمه کریم میرزایی منتشر می‌شود. نام اصلی این کتاب«مجموعه‌داران عثمانی» است.-

میرزایی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: کتاب «استادان نگارگری شیراز دوره ترکمانان» نوشته لاله اولوک است. نام اصلی این کتاب «مجموعه‌داران عثمانی» است. 

وی افزود: این کتاب درباره نگارگری شیراز است که در سده 10 و 11 هجری از سوی نگارگران این دیار خلق شده‌اند. در این دوره حاکمان ترکمان با عنوان سلسله ذوالقدریان از سوی پادشاهان اولیه صفوی بر شیراز حکومت داشتند. شاه عباس کبیر با شروع دوره پادشاهی خود این سلسله را خلع کرد. 

این محقق یادآور شد: بیشتر آثار این دوره اکنون در موزه‌های ترکیه چون «موزه توپکاپی» و «کتابخانه، موزه سلیمانیه» نگهداری می‌شوند. به همین دلیل نویسنده نام این کتاب را «مجموعه داران عثمانی» گذاشته است. 

میرزایی گفت: این کتاب 500 صفحه‌ای از نظر تصویری بسیار غنی است و تصاویرش در دیگر کتاب‌های پژوهشی کمتر دیده شده است. همچنین نوع نگاه نویسنده به این آثار نیز بسیار عمیق و درست است. دیگر کتاب‌های مشابه این چنین دقیق وارد جزییات این آثار نشده‌اند. می‌توان گفت که این کتاب در حوزه نگارگری مکتب شیراز منحصر به فرد است. 

میرزایی در پایان گفت: ترجمه کتاب تمام شده و هم‌اکنون در مرحله ویراستاری است. قرارداد ترجمه من برای انتشار این کتاب با موسسه متن فرهنگستان هنر است. 

«درآمدی بر هنر اسلامی - ايرانی قالی: با نگاه به آثار موسسه كتابخانه و موزه ملی ملک» و «درآمدی بر هنر اسلامی – ايرانی: نگارگری با نگاه به آثار موسسه كتابخانه و موزه ملی ملک» دو کتاب منتشر شده میرزایی هستند. 

«لاله اولوک» محقق و شرق‌شناس ترکیه‌ای است که در سال 1387 در گردهمایی بزرگ «مکتب شیراز» در ایران حضور داشت و در این برنامه مقاله‌ای ارایه کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها