پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۵
مجموعه کتاب‌های ایران زمین به تهران رسید

کتاب «سیمای فرهنگ و طبیعت استان تهران» (تهران قلب ایران) از «مجموعه کتاب‌های ایران‌زمین» نوشته علی مقیم و عبدالله عباس‌زاده منتشر شد. نویسندگان کتاب می‌گویند تهران شهری موزه‌ای تاریخی و مینیاتوری از ایران است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «سیمای فرهنگ و طبیعت استان تهران» به ترسیم جغرافیای طبیعی، تاریخی و شهرستان‌های استان تهران می‌پردازد و نگاهی به اکوتوریسم، طبیعت‌گردی، بناها، موزه‌ها، کاخ‌ها و دیگر مکان‌‌های پایتخت ایران دارد.
 
در پیشگفتار کتاب آمده است:«در اواخر دهه 1340 خورشیدی وقتی تهران، تند و نفس‌زنان خود را به کوهپایه‌های البرز می‌رساند، بساز‌ و بفروش‌هایی که تپه‌های قیطریه را می‌خراشیدند تا به جایش خانه‌های ویلایی و اعیانی بسازند، به سفال‌ها و ابزارهایی برخوردند که پرده از راز تمدنی 3200 ساله برمی‌داشت. تمدنی که به‌نام همان محل تمدن قیطریه خوانده شد.»

در بخش تاریخچه تهران آورده شده است: «در عصر تاریخی ایران، تهران از ری تابعیت داشت. ری در دوره مادها از مراکز مهم حکومتی بوده و جزو محدوده ماد سفلی به‌حساب می‌آمده است. در دوره هخامنشی و بعدها اشکانیان و ساسانیان، جایگاه ری، راگا یا راگس حفظ شده و به‌نظر می‌رسد در این دوران ری جایگاه مذهبی ویژه‌ای داشته است تا آن‌جا که بقایای آثار باقی‌مانده در اطراف شهر ری، این مطلب را تایید می‌کند.»

تاریخ کهن، آبادی‌ها، مسیرهای طبیعت‌گردی، آبشارها، غارها، برکه‌ها و دریاچه‌ها، مسیرهای دوچرخه‌سواری، ارتفاعات، کوهپیمایی، پیست اسکی، گل‌گشت‌ها، مناطق حفاظت‌شده، صنایع دستی، سیمای عشایر، بناهای تاریخی، یادمان‌های مذهبی، موزه‌ها، بخش‌هایی از جغرافیای طبیعی و تاریخی به‌شمار می‌رود که در این کتاب به‌تفکیک معرفی و همراه با عکس نشان داده شده‌اند.

کتاب «سیمای فرهنگ و طبیعت استان تهران» در بخش دوم، به شهرستان‌های ری، فیروزکوه، پاکدشت، رباط‌کریم، شهریار، اسلامشهر، دماوند، شمیرانات، ورامین و شهر قدس پرداخته و در انتهای این بخش از کتاب، مشاهیر و اطلاعات ضروری استان تهران آمده است.

در بخش دیگری از کتاب نوشته شده است: «تهران به لحاظ آب‌وهوایی، یکی از شهرهای ویژه ایران به‌شمار می‌آید. از جنوب تا شمال شهر، تغییرات آب‌وهوایی کاملا محسوس بوده و این تفاوت به یکی از شگفتی‌های تهران بدل شده است. به‌طور کلی هوای تهران در شمال شهر معتدل و در جنوب و مرکز، گرمسیر تقسیم‌بندی می‌شود.»

«سیمای فرهنگ و طبیعت استان تهران» (تهران قلب ایران) از «مجموعه کتاب‌های ایران‌زمین» به‌صورت مصور و همراه با نقشه در 480 صفحه با شمارگان 10 هزار نسخه و بهای 20 هزار تومان از سوی انتشارات کریم‌خان زند و با حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها