دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۳
تجلی حضرت زینب (س) در شعر عاشورایی بررسی شد

کتاب «تجلی حضرت زینب (س) در شعر عاشورایی» نوشته کامران شرفشاهی، اثری پژوهشی در زمینه شعر عاشورایی با محوریت حضرت زینب (س) است که به زودی منتشر می‌شود.-

شرفشاهی درباره این کتاب به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: این اثر در حقیقت پژوهشی درباره شخصیت حضرت زینب (س) و تجلی ایشان در شعر فارسی از دیرباز تاکنون است.

وی ادامه داد: در این پژوهش به آثاری که شرح اتفاقات پیش از واقعه عاشورا را نیز در برمی‌گرفته‌اند، پرداخته‌ام و به‌طور کلی طرح اصلی پژوهش از زمان حرکت کاروان امام حسین (ع) و یاران آن حضرت از مکه به سوی کربلا و حرکت کاروان حضرت زینب (س) از کربلا به سوی شام است.

این شاعر افزود: برهمین اساس شعرهایی که در منزل‌های مختلف بیان شده، یا تمامی اتفاقات شاعرانه و همچنین سروده‌هایی که به حضرت زینب (س) نسبت داده شده و در کتاب‌ها و مقتل‌ها وجود دارند، در این کتاب آمده‌اند. همچنین به نخستین اشعاری که درباره حضرت زینب (س) در ادبیات عرب سروده شده نیز اشاره‌ای داشته‌ام.

شرفشاهی توضیح داد: درباره شاعران پارسی‌گوی این کتاب به دو بخش شاعران کلاسیک و شاعران معاصر اختصاص یافته است. همچنین بخشی نیز  درباره اشعار چاوشی، تعزیه و اشعار فولکلور گنجانده شده است. 

وی گفت: در دوره‌های پیشین شاعران بیشتر متاثر از سوگ و عزاداری برای این واقعه و آن حضرت بوده،‌ ولی در چند دهه اخیر چنین سروده‌هایی بیشتر جنبه حماسی پیدا کرده‌اند.

کامران شرفشاهی، شاعر، نویسنده و مدیر انتشارات تجلی‌مهر، متولد 1340  تهران و فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی در رشته ارتباطات است. 

وی همکاری‌اش را با مطبوعات، از دهه 60 و با چاپ اشعار و مقالات در نشریات آغاز کرده و در سمت‌هایی چون سردبیر، مدیر اجرایی و دبیر سرویس ادب و هنر، در نشریات مختلفی فعالیت داشته است. همکاری با صدا و سیما و مدیریت و دبیری کنگره‌ها و جشنواره‌های فرهنگی و هنری از دیگر فعالیت‌های شرفشاهی به حساب می‌آيند.

«حماسه جاودان»، «آبروی آب»، «به پیشواز سپیده»، «گزیده اشعار»، «سایه سیاه سقوط»، «دست‌رنج»، «ضیافت نور»، «رسول مهر»، «خُم‌خانه عشق»، «آینه‌های بی‌قرار» و «دانای مهربان»، «راز سرفرازی»، «زلال بیکران» و «طنین عطش» عنوان برخی از کتاب‌های منتشر شده این شاعر و نویسنده‌اند.

کتاب «تجلی حضرت زینب (س) در شعر عاشورایی» از سوی نشر تجلی مهر در دست چاپ است و به زودی به بازار کتاب می‌آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط